قطعنامه تندتری علیه ایران در شورای حکام تصویب خواهد شد؟

عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است لحن قطعنامه شورای حکام نشان می‌دهد که احتمالا منظور ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت یا تصویب قطعنامه تندتری علیه ایران در شورای حکام است.

به گزارش تازه‌نیوز، یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به قطعنامه صادر شده علیه ایران در شورای حکام گفت: لحن این قطعنامه نشان می‌دهد اگر ایران همکاری نکند وضعیت دیگری پیش گرفته می‌شود که احتمالا منظور ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت یا تصویب قطعنامه تندتری علیه ایران در شورای حکام است.

به نقل از ایسنا، عبدالرضا فرجی‌راد، درباره قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران و تاثیر آن بر مذاکرات برجامی اظهار کرد: این قطعنامه اخیر نسبت به قطعنامه قبلی که علیه ایران در خرداد ماه سال جاری تصویب شد، متفاوت بود. قطعنامه قبلی قدری آرام‌تر بود و ایران را به همکاری تشویق می‌کرد و لحن بهتری داشت، اما قطعنامه‌ای که اخیرا با هماهنگی آمریکا و کشور‌های اروپایی علیه ایران تصویب شد، به نسبت تند بود. در خط پایانی این قطعنامه اخطار داده شده است که اگر ایران همکاری نکند وضعیت دیگری را پیش می‌گیرند که احتمالا منظورشان ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت یا تصویب قطعنامه تندتری علیه ایران در شورای حکام بعدی است که زمینه ارجاع ایران به شورای امنیت را تندتر می‌کند.

وی گفت: قرار بود تیمی از آژانس درباره مسایل باقی‌مانده به ایران بیایند، اما در یک مرحله اعلام شد احتمالا این دیدار به خاطر تصویب قطعنامه شورای حکام لغو می‌شود، اما در نهایت تصور می‌کنم به زودی شاهد حضور تیم آژانس در ایران و دیدار مقامات آژانس با مقامات کشورمان باشیم.

فرجی‌راد درباره موضع ایران نسبت به قطعنامه اخیر شورای حکام اظهار کرد: ما هنوز نمی‌دانیم ایران اطلاعات بیشتری دارد درباره سه سایت به آژانس بدهد یا نه! این از نکاتی است که در این مقطع حساس باید به آن پاسخ داده شود. از طرفی مواضع غربی‌ها نسبت به ایران تندتر شده است در این شرایط مهم است که رویکرد و مواضع ایران طی یکی دو هفته آینده بیشتر روشن شود. شرایط نشان می‌دهد که قطعنامه تندتری صادر شده است و اگر ایران همکاری نکند طبیعی است که گام بعدی احتمالا قطعنامه تند دیگری خواهد بود.

این مطالب را هم ببینید:

وی ادامه داد: معتقدم باید مذاکرات هسته‌ای را شروع کنیم، هرچند در ظاهر آمریکا اعلام کرده که آمادگی مذاکره ندارد، اما از نقطه نظری دیگر، این موضع آمریکا نوعی تبلیغ به خاطر فشار افکار عمومی بر روی دولت است. آمریکا از انتخابات کنگره رها شود، فکر می‌کنم این آمادگی را دارد که گفتگو‌ها شروع شود و خوب است در شرایطی که اروپا نسبت به ایران تند شده است و حتی تندتر از آمریکا، ایران با آمریکا وارد گفتگو شود. اعتقاد دارم در این وضعیت که فشار‌ها از چند طرف است در گفتگو‌های دوجانبه و در وهله نخست غیرآشکار می‌توان علاوه بر مساله برجام درباره موضوعات دیگر بین‌المللی در حاشیه صحبت کرد تا روند به اعتمادسازی بیشتر بینجامد. به علاوه وقتی درباره برجام نتیجه‌گیری شود در رابطه با پرونده ایران در آژانس هم بهتر نتیجه‌گیری می‌شود.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به سفر وزیر خارجه عمان به ایران تصریح کرد: قطعا یکی از اهداف این سفر آزادسازی بقیه زندانیان سیاسی دو طرف ایران و آمریکاست و قبلا هم عمانی‌ها درگیر این مساله بودند. به خاطر همین می‌گویم که آمریکا اگر بخواهد پرونده ایران و قطعنامه‌های آژانس را به نحوی کنار بگذارد، در گفت‌وگوی مستقیم این کار امکان پذیر است. آمریکا می‌تواند اروپا را قانع کند و از این طریق روند مذاکرات نتیجه بخش خواهد بود در غیر این صورت ادامه مذاکرات با واسطه‌گری اروپا کار را سخت می‌کند. وقتی شرایط مناسب نباشد هر چیز کوچکی را می‌توانند بزرگ کنند و اگر شرایط مناسب باشد، هر اتهام بزرگی را می‌توانند کوچک کنند. پرونده سه مکان مورد بحث در شرایط بین‌المللی مطرح و دنبال می‌شود که شرایط سیاسی داخلی و بین‌المللی مناسبی به نفع ایران نیست و طبیعتا در این شرایط بهتر است مقداری بی سر و صدا و بدون واسطه و در مدت زمان کمتر با آمریکا گفتگو داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند با تیم فعلی مذاکره کننده امکان توافق در برجام وجود ندارد گفت: وقتی بر سر این مساله موافقت شود که مذاکره انجام شود، قطعا باید تیم تقویت شود. الان شرایط تغییر کرده است و باید افرادی مذاکره کنند که توانایی مذاکرات و درک دقیق و تجربه خوبی از این نوع مذاکرات داشته باشند. از مسایل داخلی تیم فعلی خبر ندارم، باید دید چه افرادی هستند و چقدر لازم است تیم تقویت شود و این مساله می‌تواند یک همراهی داخلی را هم داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.