دولت بایدن برای تداوم مذاکرات با ایران تردید دارد

جوست هیلترمن با اشاره به تداوم اعتراضات در ایران، تصور اینکه دولت آمریکا به مذاکرات بازگردد را دشوار دانسته و معتقد است، تردیدهایی در دولت آمریکا در این زمینه به وجود آمده است.

به گزارش تازه‌نیوز، با پایان یافتن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا انتظار می‌رود مذاکرات هسته‌ای که به در خواست آمریکایی‌ها به تعویق افتاده بود، مجددا در دستور کار کشورهای غربی قرار بگیرند. هر چند که تحولات چند ماه اخیر و البته نتایج به دست آمده در انتخابات آمریکا کار را برای احیای برجام سخت کرده است. پس از آغاز اعتراضات در ایران کشورهای غربی –به ویژه آمریکا- اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای دیگر در اولویت آنها قرار ندارد. هر چند که وزیر امور خارجه ایران مدعیست که این موضوع صحت ندارد و آمریکایی‌ها از طریق کانال‌های واسطه پیغام می‌دهند که خواهان ازسرگیری مذاکرات هستند.

به نقل از دنیای اقتصاد، از طرف دیگر، نتایج انتخابات آمریکا کار را برای دولت آمریکا سخت‌تر از قبل خواهد کرد. با توجه به اینکه اکثریت مجلس نمایندگان این کشور در اختیار جمهوری خواهان قرار گرفته، به نظر می‌رسد اکنون بایدن مسیر پرچالشی برای احیای برجام در پیش خواهد داشت. به منظور بررسی تحولات اخیر و چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای، گفتگویی با دکتر «جوست هیلترمن» -مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران و استاد دانشگاه جانز هاپکینز- انجام شد.

این مطالب را هم ببینید:

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

– با پایان یافتن انتخابات آمریکا انتظار می‌رود که مذاکرات احیای برجام تداوم یابد. هر چند که اظهارات متفاوت و بعضا متناقضی از سوی مقامات آمریکا مطرح می‌شود. فکر می‌کنید چه سرنوشتی در انتظار مذاکرات هسته‌ای است؟

در شرایطی که ایالات متحده (1) طرف ایرانی را برای دستیابی به توافق آماده نمی‌داند، و (2) اعتراضات مردمی در ایران ادامه دارد، دیدن اینکه چگونه دولت آمریکا می‌تواند به مذاکرات بازگردد، دشوار است. اکنون یک سوال بسیار مهم به وجود آمده که آیا معامله هنوز در این مرحله معنا دارد یا خیر. در درون دولت بایدن بحث‌هایی در این مورد مطرح می‌شود؛ درست مانند اینکه در دولت ایران در مورد سودمندی احیای برجام تردیدهایی وجود دارد.

– در صورت توقف مذاکرات به نظر شما تحولات بین المللی و منطقه‌ای به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد؟

تنش در منطقه افزایش خواهد یافت. اسرائیل برای عملیات علیه ایران فرصت بیشتری خواهد داشت. ایران احتمالا شرایط را برای حمله به دشمنان خود و منافع ایالات متحده در منطقه مهیا خواهد دید. بنابراین بسیار مهمتر است که ایران و کشورهای عربی خلیج فارس به گفتگوهای دوجانبه خود ادامه دهند و کانال های ارتباطی را به طور کلی باز نگه دارند.

– به نظر شما تغییر کابینه اسرائیل و روی کار آمدن تندروها چه تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای خواهد داشت؟

این امر پتانسیل افزایش تنش‌های منطقه‌ای را به همراه خواهد داشت؛ به خصوص اگر برخی از عناصر جناح راست، موقعیت‌های امنیتی برجسته‌ای به دست آورند که انتظار آن خیلی دور از ذهن نیست. اگر همین عناصر با جاه طلبی خود برای الحاق سرزمین‌های فلسطین پیشروی کنند، وضعیت در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی نیز ممکن است بدتر شود. بدون تردید این امر پیمان ابراهیم را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.