آسیب شدید کنترل قیمت دلار با خبردرمانی!

قیمت دلار با شروع آذر ماه در محدوده ۳۴ هزار تومانی نوسان دارد و تلاش‌های بازارساز این کانال را فعلا برای دلار تثبیت کرده است. از سوی دیگر اوراق ارزی چندان مورد اقبال مردم قرار نگرفت. آیا قیمت دلار افزایش می‌یابد؟

به گزارش تازه‌نیوز، در نخستین روز آذر ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار با روندی با ثبات و بدون تحرک قیمتی خاص، در  کانال ۳۴ هزار تومان قرار گرفت.

به نظر می‌رسد در هفته‌ای که رو به پایان است بازارساز  قیمت دلار را در مشت دارد. بازار فعلا در آرامش است و محدوده مذکور برای دلار تثبیت شده است.

اما فعالان بازار از این آرامش بازار ارز با وجود اخبار سیاسی نگرانند و آن را مقدمه‌ای برای طوفان در ماه‌های آینده می‌بینند.

اوراق ارزی کارآیی دارد؟

اما تحلیلگران بازارهای مالی چه می‌گویند؟ بسیاری از کارشناسان تا قبل از عرضه اوراق ارزی از سوی بانک مرکزی آن را ابزاری ناکارآمد برای مهار قیمت دلار می‌دانستند و اکنون این پیش‌بینی درست از آب درآمد.

قیمت دلار فعلا در کنترل است و زیاد نشده، اما اوراق ارزی مورد استقبال قرار نگرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد در حال حاضر فروش اوراق عامل مهار قیمت دلار نیست.

پژوهشکده پولی و بانکی در گزارشی به دلایلی پرداخته که باعث شده این اوراق از سوی مردم مورد استقبال قرار نگیرد. در این گزارش مهمترین عامل، مشکل نقدشوندگی این ابزار عنوان شده است.

از نگاه پژوهشگران، «ریسک نقدشوندگی اوراق»، «نبود ‌ساز و کار قابل اطمینان برای تسویه حساب»، «عدم شفافیت و بی‌اطلاعی از میزان ریسک»، «نااطمینانی حاصل از نوسانات نرخ ارز»، «نبود ‌ساز و کار قوی و قدرتمند تعیین نرخ بهره» و«نبود قانون دائمی در ارتباط با انتشار اوراق بدهی دولتی» نقدشوندگی اوراق را با انجماد روبه‌رو کرده است.

در این گزارش راهکارهایی نیز برای اقبال دولت برای فروش ارواق ارزی مطرح شده است. نقدشوندگی بالای اوراق موجب می‌شود که بانک مرکزی به نرخ سود سیاستی خود نزدیک شود و با استفاده از این ابزار به تنظیم نرخ بهره و مهار تورم بپردازد. علاوه بر این، نقدشوندگی بالای اوراق موجب عمیق‌تر شدن بازارهای مالی در کشور می‌شود.

دولت خوش‌عهدی خود را ثابت کند

به نظر می‌رسد قبل از هر ابزاری دولت باید بر اعتمادسازی در بازارهای مالی، خوش عهدی در تعهدات و ممانعت از زور تاکید کند و پایبند باشد. این نکته‌ای است که از سوی فعالان بازار ارز مطرح می‌شود.

قیمت دلار در اولین روز آذر ۱۴۰۱ در بازارهای موازی نیز بر مدار قیمت دلار در بازار معاملات تهران می‌چرخد. درهم امارات روندی مشابه دلار تهران دارد و در روزهای اخیر با قیمت ۹۷۰۰ تا ۹۷۲۰ تومان معامله می‌شود.

دلار گران می‌شود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به نگه داشتن قیمت دلار با خبردرمانی و ابزارهای متعدد بیشترین ضرر را به بازار می‌رساند، می‌گوید: «اگر قیمت افزایش یابد و در سقفی منطقی متوقف شود، بازار ضرر کمتری می‌بیند. این نوسان و خبردرمانی به تولیدکننده، صنعت‌گر، صادرکننده و حتی واردات آسیب می‌رساند.»

او با اشاره به تورم ۵۰ درصدی از ابتدای سال‌جاری تا کنون می‌افزاید: «نرخ کنونی ارز با ارزش واقعی پول کشور تطابق ندارد. با توجه به نرخ تورم از ابتدای سال، چطور نرخ ارز طی این مدت فقط ۲ تا ۳ درصد رشد داشته است!»

این تحلیلگر بازار با تاکید بر اینکه دولت تنها بازیگر بازار ارز در کشور است و آینده این بازار قابل پیش‌بینی نیست، می‌گوید:«حجم نقدینگی و رشد اقتصادی در کشور با وجود درآمدهای نفتی حدود یک درصد رشد داشته است. به اهداف برنامه که ۴ درصد رشد بود نیز نرسیده‌ایم. بنابراین معیار و مبنای محاسبه قیمت دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد.»

آقابزرگی ابراز عقیده کرد: «قیمت دلار در هفته‌های آینده افزایشی است و بانک‌ مرکزی با توجه به اختیارات نامحدودی که دارد، به هر ابزار ممکنی تا الان مانع تحقق این موضوع شده است.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.