استقرار یگان‌های نظامی عراق در مرز با ایران/ پایان عملیات نظامی سپاه در کردستان عراق؟

در پی درخواست ایران از دولت مرکزی عراق برای کنترل مرزهایش با ایران یک رسانه عربی به نقل از مسئولان عراقی اعلام کرد که این کشور قصد دارد نیروهایی از ارتش و مرزبانی را در مرزهای ایران مستقر کند.

به گزارش تازه‌نیوز، العربی الجدید به نقل از یک مسئول عراقی اعلام کرد که ایرانی‌ها به کشور عراق اسناد و مدارکی دادند که نشان می‌دهد از خاک این کشور علیه ایران استفاد می‌شود از جمله اینکه برخی مجموعه‌های کرد از خاک اقلیم کردستان به داخل ایران سلاح قاچاق می‌کنند.

به نقل از ایسنا، این مسئول که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است به سفر اخیر سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه به عراق اشاره کرد و گفت که سردار قاآنی در دیدار با مقامات عراقی موضعش درخصوص انجام عملیات زمینی در داخل خاک عراق و توقف فعالیت گروه های کرد که متهم به دست داشتن در ناآرامی های اخیر ایران هستند، روشن بود.

وی گفت که طرف عراقی به این نتیجه رسیده است که یگان های نظامی از ارتش و نیروهایی از مرزبانی خود را در مرزهایش با ایران به طول ۲۰۰ کیلومتر مستقر کند.

در این گزارش آمده است که نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز از این برنامه استقبال کرده تا ایران دیگر اقدام نظامی در اقلیم کردستان عراق انجام ندهد.

بیشتر بخوانید:

این مسئول عراقی گفت که ماموریت این نیروهای مستقر در مر ایران و عراق ممانعت از فعالیت مجموعه‌های کرد علیه ایران است اما به نظر می رسد که این برنامه هنوز رضایت ایران را جلب نکرده است.

از سوی دیگر، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت که دولت عراق اکنون به طور جدی برای ارسال نیروهای نظامی بیشتر به مرز ایران و عراق تلاش می‌کند و هماهنگی‌هایی میان دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان برای استقرار نیروهای مشترک در مرزها وجود دارد.

وی گفت که عراق توانایی کنترل کامل مرزهای خود و ممانعت از هرگونه تهدید از خاک این کشور علیه تمام کشورهای منطقه را دارد.

الخفاجی گفت که این سیاست ثابت عراق است؛ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که خاک عراق سکویی برای تعرض به کشورهای دیگر باشد.

همچنین مهدی تقی آمرلی، هماهنگ کننده کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت که دولت محمد شیاع السودانی در پرونده مرزها با ایران جدی است تا برخی طرف‌ها که می خواهند از خاک عراق علیه ایران و یا هر کشور همسایه دیگری عملیات انجام دهند از شکاف‌های موجود در آن جا سوء استفاده نکنند.

وی ضمن اشاره به هماهنگی‌های موجود میان دولت بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق درخصوص استقرار نیرو در مرزهای ایران و ترکیه تاکید کرد که در این خصوص توافق شده است تا حاکمیت عراق حفظ شود.

آمرلی خاطرنشان کرد که طرف ایرانی پیام هایی مبنی بر استفاده از خاک عراق برای ایجاد ناامنی و بی ثباتی در داخل این کشور به بغداد رسانده است و طرف عراقی نیز ضمن مخالفت با این مساله تاکید کرد که برای ممانعت از به کارگیری خاک عراق برای ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه و یا هر کشور دیگری در جهان تلاش خواهد کرد.

این مسئول عراقی در ادامه گفت که عراق در مرحله آتی گام‌های امنیتی و نظامی در این خصوص خواهد داشت و همه طرف ها از این امر حمایت می‌کنند زیرا در راستای حفظ حاکمیت عراق است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.