رونمایی پنتاگون از جدیدترین بمب‌افکن رادارگریز هسته‌ای پس از ۳۰ سال

پنتاگون پس از سال‌ها تلاش برای مدرن‌سازی و توسعه مخفیانه تجهیزات نظامی خود، روز جمعه از جدیدترین بمب‌افکن رادارگریز هسته‌ای آمریکا رونمایی کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، «مهاجم بی-۲۱» اولین هواپیمای بمب‌افکن جدید آمریکا در طی ۳۰ سال گذشته است. تقریباً تمام اطلاعات این برنامه طبقه بندی شده است، بطوریکه روز جمعه برای رونمایی از این بمب‌افکن در یکی از تأسیسات نیروی هوایی کالیفرنیا، تنها رندرهایی از طراحی این هواپیمای جنگی به نمایش درآمد.

در نگاه اول، این تصاویر نشان می‌دهد که هواپیمای «Raider» یا همان «مهاجم» به لحاظ ظاهری شبیه بمب‌افکن رادارگریز هسته‌ای سیاه معروف به «B-۲ Spirit» یا همان «شبح بی-۲» است که در نهایت جایگزین آن خواهد شد؛ اما به گفته مقامات پنتاگون، درون این بمب‌افکن کاملا متفاوت است.

به گفته واردن، مدیر اجرایی شرکت «نورثروپ گرومن بی-۲ اسپیریت» روش عملکرد داخلی این بمب‌افکن از نظر قابلیت محاسباتی در مقایسه با شبح بی-۲ بسیار پیشرفته‌تر شده است. بر این اساس، این بمب‌افکن بسیار رادارگریزتر از نمونه‌ قبلی خود است.

پنتاگون در راستای مواجه با تهدیدات فزاینده چین و روسیه، در حال مدرن‌سازی بخش‌های سه‌گانه هسته‌ای خود شامل بمب‌افکن‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک هسته‌ای سیلو-پرتاب و کلاهک‌های زیردریایی است.

آمریکا روز چهارشنبه با انتشار جدیدترین گزارش سالانه پنتاگون در مورد «تحولات نظامی و امنیتی چین» اعلام کرده بود که چین تا سال ۲۰۳۵ میلادی شمار سلاح‌های هسته‌ای خود را به عدد ۱۵۰۰ می‌رساند و این تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا است.

این مطلب را هم ببینید:

از مهاجم بی-۲۱ چه می‌دانیم؟
به گفته مقامات پنتاگون، هم اکنون شش نمونه از «مهاجم بی-۲۱» در دست تولید است و نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد تعداد ۱۰۰ عدد از این بمب‌افکن‌ها را تولید کند. البته در مورد «شبح بی-۲» نیز قرار بود همین تعداد ساخته شود که با توجه به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تغییر فضای امنیتی جهان، درنهایت تنها ۲۱ عدد از آن‌ها ساخته شد و به دلیل هزینه‌های بالای نگه‌داری نیز، همه بمب‌افکن‌های «شبح بی-۲» عملیاتی نشدند.

این هواپیماهای جنگی رادارگریز که زمان طراحی تا تولیدشان تنها هفت سال به طول انجامیده، قابلیت هدایت با سرنشین و بدون سرنشین را دارند.

هزینه تولید این بمب‌افکن‌ها اعلام نشده اما با توجه به سفارشات قبلی نیروی هوایی آمریکا، برآورد می‌شود هزینه هر کدام از آن‌ها در حدود ۷۵۰ میلیون دلار باشد.

پیش‌بینی می‌شود اولین نمونه از این جنگنده‌ها تا سال ۲۰۲۳ میلادی به پرواز درآید.

نام بمب‌افکن جدید «مهاجم بی-۲۱» از اولین عملیات هوایی آمریکا علیه ژاپن در سال ۱۹۴۲ گرفته شده است. مهاجم بی-۲۱ به لحاظ اندازه کوچکتر از شبح بی-۲ خواهد بود و البته بر برد آن افزوده شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.