استیضاح کدام وزرای رئیسی جدی است؟

نارضایتی ها از عملکرد دولت رئیسی روز به روز بیشتر می شود و در این میان مجلسی ها هم زبان به نقدهای صریح و بدون تعارف از دولت باز کرده اند.

به گزارش تازه‌نیوز، این روزها پیچ رادیو را که بچرخانی و فرکانس را روی رادیو مجلس تنظیم کنی، بیشتر نطق ها و تذکرات خطاب به ابراهیم رئیسی و دولتمردان اوست. نمایندگانی که روزی به شوق روی کار آمدن ابراهیم رئیسی بیانیه دعوت از او را امضا کردند اما، حالا این روزها در صف منتقدان دولت قرار گرفته اند.

به نقل از اقتصادنیوز، نارضایتی که از همان ماه های آغاز به کار کابینه زمزمه وار شروع شد و این روزها که عمر دولت به دو سال نرسیده بیشتر شده و گویا پایانی شده است بر ماه عسل دولت و مجلس.

نمایندگان طی چند هفته اخیر حتی فراتر از انتقاد پیش رفته و علاوه بر صحن مجلس، در فضای مجازی فیلتر شده و در مصاحبه ها با رسانه ها از ابراهیم رئیسی می خواهند تا کابینه را تغییر دهد قبل از آنکه خودشان دست به کار شوند.

وزرایی که نمایندگان را عصبانی کردند

اگر چه از همان ماه های اول روی کار آمدن دولت، بهارستانی ها نارضایتی خود را از عملکرد وزرایی چون سید احسان خاندوزی، سیدرضا فاطمی امین، حجت الله عبدالملکی اعلام کردند و حتی امضاهایی را برای استیضاح برخی از دولتمردان رئیسی جمع کردند؛ اما، این روزها صف وزرایی که نمایندگان را عصبانی کرده و فریاد نارضایتی آنان را بلند کرده، بیشتر شده است.

جواد اوجی، عزت الله ضرغامی و بهرام عین اللهی از جمله وزرایی هستند که این روزها بیشترین تذکر پارلمان نشین ها را از آن خود کرده اند. همچنینبهرام عین اللهی، فاطمی امین، حمید سجادی و جواد ساداتی نژاد هم تا کنون یک کارت زرد از مجلس دریافت کردند و به نظر می رسد که اسمشان در لیست ترمیم کابینه باشد.

دولت ابراهیم رئیسی تهدید شد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تایباد و تربت جام که در گفتگویی با ایلنا گفته است؛ « نیاز است دولت با مجلس وارد تعامل و گفت‌وگو شود و بخشی از این وزرا را تغییر دهد قبل از اینکه مجلس وارد شود و کل کابینه را از اکثریت بیندازد.»

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری هم در تذکری خطاب به عزت الله ضرغامی، گفته بود؛ « آقای ضرغامی! شما وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستید و به جای فرافکنی و گفتمان سازی انحرافی بهتر است به وظایف خودتان عمل کنید.»

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در تذکری خطاب به وزیر نفت بیان کرده؛ « قانون هوای پاک متولیان مختلفی دارد، اما وزیر نفت هر جا کم می آورد، از شورای عالی امنیت ملی مایه می گذارد، این در حالی است که طبق قانون وزارت نفت وظیفه تامین سوخت استاندارد را دارد. در سفر رئیس جمهور به اراک، ایشان دستور دادند که سوخت مازوت استاندارد ارائه شود، اما متاسفانه وزیر نفت با مایه گذاشتن از شورای عالی امنیت ملی، سلامت مردم را به خطر انداخته است.»

این مطالب را هم ببینید:

لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین هم می گوید؛ « من اعتقاد دارم که دولت باید کابینه را ترمیم کند. در این یک سال و چند ماهی که از دولت گذشته، فرصت‌ها سریع می گذرند؛ ۴ سال زمان کار، زمان بسیار کوتاهی است. بنابراین نباید فکر کنیم فرصت داریم ، خیر! الان دولت‌ها با فناوری زندگی می کنند و پشتوانه مدیریت، فناوری است. در دنیا مدیریت‌ها آنلاین شده و باید در لحظه تشخیص داد که مدیر قوی است یا ضعیف. البته ۱ سال و ۴ ماه زمان کمی نیست بنابراین این کابینه نیاز به ترمیم دارد و زمان نشان داد که برخی از وزارت خانه‌ها ضعیف هستند و مردم دارند این ضعف را می بینند. چون دولت آقای رئیسی شعار ایران قوی را داده، نباید این نکته از ذهنشان دور شود تا رفع عیب کنند. بنابراین از نظر من ترمیم کابینه، امروز از نان شب برای دولت واجب‌تر است.»

همچنین، جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت درباره این‌که چرا دولت باتوجه به این‌که ناکارآمدی برخی دولتمردان برای کابینه ثابت شده و نمی‌توانند شعارها را محقق کند،فقط افراد را در سمت‌ها جابه‌جا می‌کند و از افراد متخصص استفاده نمی‌کند، گفت:« به نظر می‌رسد که دولت شاید فقط به همین افراد اعتماد دارد یا نمی‌تواند به افرادی خارج از مجموعه خودش اعتماد کند.»

کدام وزرا از دولت رفتند؟

با وجود عمر کوتاهی که از دولت ابراهیم رئیسی می گذرد، تا کنون دو وزیر پر حاشیه از کابینه او جدا شدند. حجت الله عبدالملکی، وزیر کار و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی بودند که هر کدام حواشی زیادی را برای دولت نوپای سیزدهم ایجاد کردند و بر همین اساس در میانه راه از سکانداری وزارت خانه های خود استعفا دادند.

در این میان، نام عزت الله ضرغامی هم به عنوان سومین خروجی کابینه رئیسی مطرح می شود اما تاکنون خبری از برکناری یا استعفای او منتشر نشده است.

حال، باید دید در روزهایی که اختلافات میان دولت و مجلس عیان تر می شود، آیا ابراهیم رئیسی تسلیم بهارستانی ها شده و کابینه را تغییر می دهد یا نمایندگانی که اندک اندک خود را برای انتخابات ۱۴۰۲ آماده می کنند به سراغ استیضاح وزرا خواهد رفت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.