واشنگتن پست: احتمال حمله ترامپ به ایران وجود دارد!

واشنگتن پست در مطلبی به چالش دونالد ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید و ادامه جنگ اراده‌ها با ایران پرداخت.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی به قلم دیوید ایگنیشِس نوشت: اکنون که خورشید ریاست جمهوری ترامپ غروب می کند، یک کار ناتمامِ بالقوه خطرناک، همان برنامه هسته ای ایران است. اینجاست که ذهن های آرام باید میدان دار شوند تا در این دو ماه آینده از یک فاجعه دقیقه نودی جلوگیری نمایند. در این چند روز، هم آمریکا و هم ایران پیام اراده خود را رسانده اند، علامت هایی که بیشترشان چندان به چشم نیامده اند.

تندروهای ضد ایران در آمریکا و اسراییل، می بینند که فرصت برای یک حمله پیشدستانه علیه برنامه هسته ای ایران در حال از دست رفتن است. از میان افرادی که احتمالا از چنین حمله ای حمایت می کنند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و نیز برخی مقام های تندروی اطراف ترامپ هستند. چندین مقام رسمی می گویند که هنوز هم احتمال یک حمله به ایران کاملا منتفی نیست و به قول یکی از این مقام ها “هنوز از پل نگذشته ایم.”

در میان افراد بدبین به چنین حمله ای، برخی افسران ارشد در آمریکا و نیز اسراییل هستند که هراس دارند زنجیره ای از واکنش ها موجب شود که هر دو طرف با بدترین پیامد روبرو شوند. یک مقام ارشد پیشین دفاعی آمریکا هشدار می دهد که ایده “یک حمله جراحی، تمیز و محدود” علیه تاسیسات هسته ای ایران، تصوری احمقانه است؛ جنگ اینگونه عمل نمی کند. سازمان های اطلاعاتی آمریکا هم یادآور می شوند که به رغم گزارش سازمان بین المللی انرژی هسته ای، ایران ماهها تا بکارگیری یک بمب هسته ای فاصله دارد.

چندین نفر از افراد حلقه داخلی ترامپ، تاکید دارند که او خواهان درگیری تازه ای در خاورمیانه نیست که میراثش در توقف جنگ های “بی پایان” را از میان ببرد. اما متوقف کردن برنامه هسته ای ایران هم یکی از وعده های مهم اوست و احتمالا دوست دارد که پیش از ترک کاخ سفید، فشار بیشتری بر ایران وارد آورد. البته الیوت آبرام، نماینده ویژه ترامپ در امور ایران هم احتمال حمله نظامی را رد کرده است.

با این حال، رویارویی با ایران، یک فاکتور مجهول در امنیت ملی است. تا روز مراسم سوگند رییس جمهوری تازه در آمریکا، خطر یک حمله از طرف آمریکا یا ایران، بعنوان یک احتمال کوچک اما واقعی، روی میز است. آغاز یک جنگ بدون تحریک، هرگز عاقلانه نیست بویژه برای کشوری که در آستانه انتقال قدرت سیاسی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.