در جلسه علنی بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش در مجلس چه گذشت/ نمایندگان مخالف و موافق چه گفتند؟

در جلسه علنی بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش در مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی نمایندگان مخالف وموافق اظهارات خود را بیان کردند.

به گزارش تازه نیوز، امروز چهارشنبه ۱۶ آذر بعد از سه بار تغییر زمان برگزاری جلسه رای اعتماد به مهرداد بذرپاش به عنوان گزینه نهایی دولت برای نشستن بر کرسی وزارت راه و شهرسازی، جلسه رای اعتماد برگزار شد.

به نقل از اعتمادآنلاین این جلسه قرار بود با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری برگزار شود به دلیل حضور او در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران؛ با حضور مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد.

در ادامه اظهارلات برخی موافقان و مخالفان حضور بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی را می‌خوانید:

بذرپاش به‌دنبال احصاء مشکلات و رفع ناترازی در حوزه مسکن است

در ادامه این جلسه حسین حاتمی، نماینده کلیبر به عنوان موافق اظهار کرد: برنامه‌های بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که او به دنبال احصاء مشکلات و رفع ناترازی در حوزه مسکن و جذب مشارکت مردم در بازآفرینی شهری و توسعه خطوط ریلی است. همچنین اتمام پروژه‌های نیمه تمام در راه و مسکن و ارتقاء خدمات هوایی و کشتیرانی را هم دنبال می‌کنند.

حاتمی همچنین گفت: بذرپاش در دو سال و نیم گذشته در برابر همه هجمه‌های ناجوانمردانه در داخل و بیرون مجلس شورای اسلامی سکوت مومنانه کرد پس سیاست یک بام و دو هوا در مجلس به عنوان محل خردورزی و حکمت‌اندیشی درست نیست. ما اگر ساخت یک میلیون مسکن را از دولت می‌خواستیم امروز هم همین موضوع را از آقای بذرپاش پیگیری می‌کنیم.

بذرپاش ثابت کرده است که به لحاظ کارآمدی توانایی بالایی دارد

کیومرث سرمدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی راه در موافقت با برنامه‌های گزینه دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: آقای بذرپاش ثابت کرده است که به لحاظ کارآمدی توانایی بالایی دارد و هم مجلس شورای اسلامی را خوب می شناسد و هم جایگاه نمایندگان را به لحاظ تجربه ای که در هیات رئیسه داشته است به خوبی می داند.

نماینده همدان افزود: با توجه به اینکه در وزارتخانه راه و شهرسازی نیروهای متخصصی حضور دارند، امیدواریم از توانمندی آنها در این وزارتخانه استفاده کنند.

این مطالب را هم ببینید:

برنامه‌ آقای بذرپاش برای حوزه زمین و مسکن چیست؟

مهدی عسگری، نماینده کرج در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: امروز تمام بانک‌ها و بنگاه‌ها و طبقه ثروت اندوز ثروت خود را از محل زمین کسب کرده‌اند برنامه‌ آقای بذرپاش برای حوزه زمین و مسکن چیست؟ رئیس جمهور در این جلسه حضور ندارند اما ایشان به عنوان رئیس شورای عالی مسکن باید جلسات شورای عالی مسکن را به صورت مرتب و منظم تشکیل می‌دادند. حوزه مسکن نیاز به کار فرابخشی دارد مادامی که اشکالات زیرساختی برطرف نشود با عوض کردن فرد مشکلات این وزارتخانه مرتفع نمی‌شود. ما در سطح کشور مشکل کمبود زمین نداریم، ۱۰ درصد زمین‌های ما درجه یک و قابل ساخت است. اگر به هر خانواده ۴۲۰ متر زمین داده شود تا ۷۵۰ میلیون نفر ظرفیت برای دریافت زمین وجود دارد. اما ما امروز کلانشهرهایی ایجاد کرده‌ایم که حتی هوا هم ندارد. هر کسی می‌خواهد وزیر شود باید بداند مادامی که این مسائل ریشه‌ای حل نشود در کار خود موفق نخواهد بود.

عسگری ادامه داد: اگر بنا باشد واحدهای قانون جهش تولید مسکن به صورت آپارتمانی ساخته شود هر کدام بالغ بر یک میلیارد هزینه دارد اما اگر مدل توسعه‌ای افقی در نظر گرفته شود ۵۰ درصد هزینه‌ها کاهش می‌یابد. آقای بذرپاش توضیح دهند برنامه ایشان برای احتکار زمین چیست؟

یک سال و اندی از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در حوزه مسکن نتیجه ملموسی دیده نمی‌شود

مجتبی توانگر، نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: امروز روز دانشجو است و آقای بذرپاش سوابق بسیار خوبی در جنبش دانشجویی دارد. نگذارید جنبش دانشجویی با این انتخاب ناامید شود.

وی افزود: آقای نیکزاد که فردی دارای تخصص و تجربه در حوزه مسکن است پیشنهاد تصدی وزارت راه و شهرسازی را به دلیل عدم همکاری شبکه بانکی برای ارائه تسهیلات در ساخت مسکن نپذیرفت اما سوال اصلی این است که آقای بذرپاش که نه تخصص در حوزه مسکن دارد و نه تجربه، چه در خود دیده که این پیشنهاد را پذیرفته است؟

توانگر ادامه داد: وزارت راه در راستای تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. امروز علی رغم اینکه یک سال و اندی از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در این حوزه نتیجه ملموسی دیده نمی‌شود.

برنامه‌ای در حوزه ساخت ۱ میلیون مسکن از بذرپاش نشنیدم

در ادامه مجتبی یوسفی، نماینده اهواز طی سخنانی به عنوان مخالف گفت: با افتخار چه آقای بذرپاش رای بیاورد چه نیاورد درخدمت دولت هستیم اما برنامه‌ای در حوزه ساخت ۱ میلیون مسکن نشنیدم و ندیدم و قابل پایش نیست. در حوزه حمل و نقل برای حدود ۲۳۹ کیلومتر راه اصلی و فرعی فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه وجود دارد و برای سال آتی این رقم می‌شود ۲۱ هزار میلیارد تومان، این درحالیست که نیاز ما حداقل هزار و صد میلیارد تومان است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: برخی می‌گویند آقای بذرپاش که برادر عزیز ما و آدم شریفی است، مدیر است اما قطعاً از آقای قاسمی مدیرتر نیست؛ آقای قاسمی نتوانست و دولت همراهی نکرد؛ در عین اینکه شخص رئیس جمهوری آمد و ۶ جلسه شورای عالی مسکن را تشکیل داد و ایستادگی کرد اما سیستم بانکی کشور می‌گوید اگر تسهیلات در حوزه مسکن پرداخت کنیم، تورم زاست. آقای بذرپاش برنامه شما در این زمینه و همچنین مشکلات راه روستایی و ۱۵ هزار تلفات و کریدورهای بین‌الملل چیست؟ ما نمی‌گوییم آقای بذرپاش می تواند شق‌القمر کند اما بگوید که برنامه‌هایش چیست؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.