خوراکی‌هایی که خطر زوال عقل را افزایش می‌دهند

نتایج یک مطالعه نشان میدهد که خطر زوال عقل در صورت مصرف برخی مواد غذایی افزایش پیدا میکند.

به گزارش تازه‌نیوز، مواد غذایی فوق فرآوری شده و آماده زندگی پرمشغله امروزی را آسان تر کرده و علاوه بر این بسیار خوشمزه هستند اما بر اساس نتایج یک بررسی مصرف این مواد غذایی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش میدهد.

به نقل از بهداشت‌نیوز نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است: درصورتیکه بیش از ۲۰ درصد کالری دریافتی روزانه را غذاهای فوق فرآوری شده تشکیل دهد، ممکن است خطر زوال شناختی افزایش پیدا کند. این مقدار معادل حدود ۴۰۰ کالری در روز در یک رژیم غذایی با ۲۰۰۰ کالری در روز است.

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن روز گذشته (دوشنبه) در JAMA Neurology منتشر شد، بخشی از مغز که در عملکرد اجرایی -توانایی پردازش اطلاعات و تصمیم گیری- نقش دارد، به شدت آسیب دیده است.

در حقیقت، مردان و زنانی که بیشترین میزان غذاهای فوق فرآوری شده را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده را دریافت می‌کنند، ۲۸ درصد سریع‌تر با کاهش عملکرد شناختی و ۲۵ درصد سریع‌تر با کاهش عملکرد اجرایی مواجه بودند.

دکتر دیوید کاتز، طب پیشگیری و سبک زندگی و تغذیه که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: در حالیکه این مطالعه برای اثبات علت و معلول طراحی نشده است، شامل عناصری است که این گزاره را تقویت می کند که تسریع در روند زوال شناختی ممکن است به مصرف غذاهای فوق فرآوری شده نسبت داده شود.

با این حال، یک نکته جالب وجود دارد. وی تاکید کرد: اگر کیفیت کلی رژیم غذایی بالا باشد- به این معنی که فرد از مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل و منابع سالم پروتئین مصرف کند – ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و زوال شناختی ناپدید میشود. وی افزود: غذاهای فوق فرآوری شده کیفیت رژیم غذایی را پایین آورده و بنابراین حجم بیشتر آنها در رژیم غذایی در بیشتر موارد نشانه کیفیت پایین رژیم غذایی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.