همدستی چین و عربستان علیه برنامه هسته‌ای ایران؟

چین و عربستان سعودی بعد از نشست ریاض بیانیه مشترکی صادر کرده و متعهد شده‌اند روابط دوجانبه را بخشی از سیاست خارجی‌شان قرار دهند.

به گزارش تازه‌نیوز، مهر نوشت: امروز جمعه در پایان نشست سران عربستان و چین که با حضور «شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین و «سلمان بن عبدالعزیز» در ریاض برگزار شد، بیانیه مشترکی صادر شد که در آن علاوه بر اشاره به روابط دوجانبه و امضای یادداشت تفاهم‌ها و توافقنامه‌ها بین طرفین، به مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخته شد.

در بیانیه مشترک دو طرف چینی و سعودی بدون اشاره به کارشکنی‌های غرب در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شد.

دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

بیشتر بخوانید:

تحولات فلسطین، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و اوکراین از دیگر پرونده‌هایی بود که چین و عربستان در بیانیه مشترک خود به آن اشاره کردند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین چهارشنبه شب وارد ریاض شد و روز گذشته مذاکرات خود با سران عربستان را آغاز کرد. در پایان دیدار «شی جین پینگ» و پادشاه عربستان، طرفین توافقنامه شراکت استراتژیک جامع بین دو کشور را امضا کردند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.