پیش بینی بورس فردا شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱/ بازار سرمایه ریزش می‌کند؟

پیش بینی بورس برای فردا شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش تازه‌نیوز، بورس تهران در انتهای هفته اخیر (چهارشنبه ۱۶ آذر ماه) با افت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ واحدی همراه شد تا شاخص بورس تهران یکبار دیگر خودش را در یک قدمی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی ببیند، جایی که با یک تلنگر و افت کوچک این سطح حمایتی روانی را از دست خواهد داد.

شاخص هم وزن که این روزها خلاف جهت شاخص کل در مسیر مثبت شدن بود با نزدیک شدن به محدوده ۴۲۰ هزار واحدی کمی ترسید و عقب نشینی کرد. شاخص هم وزن تنها جرأت رسیدن به ۴۱۸ هزار واحدی را به خود داد و در مسیر صعودی به خط میانی کانال صعودی رسید و به نظر می رسد توان عبور از این محدوده را ندارد.

به نقل از اکوایران، ارزش بازار هم سطح ۵ هزار و ۲۰۰ همتی خود را از دست داد. اما ارزش معاملات خرد بازار توانست تا حوالی ۳ هزار میلیارد تومان خود را بالا بکشد. نفت خام هم در بازار های جهانی سطح حمایتی ۷۷ دلاری خود را از دست داد و قیمت این طلای سیاه به زیر ۷۷ دلار سقوط کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد هم روز پنجشنبه با تیتر یخبندان گازی صنایع آغاز شد به استقبال پایان هفته رفت تا در سردی هوای آخرین ماه پائیزی، فعالان بازار سرمایه بیشتر به وضعیت گاز صنایع توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

دنیای اقتصاد نوشت «فعالان اقتصادی خبر از نوبت‌بندی گاز در صنعت می‌دهند؛ زیرا مصرف این حامل انرژی در مشترکان خانگی، تجاری و اداری افزایش یافته و حدودا دو برابر شده است. به همین دلیل، درصورتی‌که کمبود گاز در کشور ادامه یابد، محدویت‌های گازی برای صنایع اعمال خواهد شد.»

اما مجید عشقی رییس سازمان بورس در این خصوص اعلام کرده که مذاکرات سازمان بورس با وزارت نفت برای مدیریت محدودیت گاز صنایع در حال پیگیری است. تا محدودیت عرضه، همزمان با زمان تعمیرات اساسی کارخانه‌ها صورت گیرد که در صورت محدودیت عرضه گاز، کمترین اثر را به تولید مجتمع های صنعتی وارد آورد.

وزیر اقتصاد هم در هفته پیش به خبرنگاران اعلام کرده بود که فروش اموال مازاد بانک‌ها را ویژه دنبال می‌کنیم و این موضوع را هم مطرح کرد که مدیرانی که از این دستور سرپیچی کنند را برکنار خواهیم کرد.

همچنین هفته پیش رئیس سازمان خصوصی سازی از صدور مجوز واگذاری شرکت پارس خودرو خبر داد و گفت: به دلیل اینکه پارس خودرو سهام مستقیم دولت محسوب نمی‌شود، هیأت مدیره و مجمع شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزش‌گذاری آن تصمیم خواهد گرفت.

جمیع این اخبار و حواشی برای بازار سرمایه، افت سه روزه شاخص بورس تهران را در سه روز انتهایی هفته در پی داشت.

اما روند تکنیکال بازار در این چند روزه مسیر بازار را به اهل فن نشان می‌داد. عدم توانایی شاخص برای عبور از مقاومت‌های کلاسیک و هارمونیک نشان داد که پول بزرگتر فعلا تمایلی به خریدهای بیشتر در قیمت های بالاتر ندارد و تصمیم دارد در نقاط پائین‌تری وارد بازار شود.

اهالی بازار معتقد هستند تا زمانی که قیمت‌ها زیر یک سطح مقاومتی چند روزی را دست و پا می‌زند می‌خواهد این موضوع را مطرح کند که تصمیمی برای شکستن سطح مقاومتی ندارد و در حال چرخش بازار است.

به هر حال تکنیکال استانداردهایی دارد و این افراد و اهالی بازار هستند که این استانداردها را ایجاد می‌کنند. نمودارهای قیمتی آینه تمام نمای رفتار افراد (حقیقی و حقوقی) و فعالان بازار است.

برای روز شنبه بابد دید که آیا این روند افت سه روزه بازار ادامه دار خواهد بود و بار دیگر شاخص بورس تهران کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست خواهد داد؟ و  یا با حمایت مواجه خواهد شد و تمامی افت‌های چند روه خود را جبران می‌کند؟

بورس

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.