نتیجه‌ دوستی چین و عربستان بر روی قیمت دلار و سکه

تغییر موضع اژدهای‌ زرد در شرایط تحریمی و دوستی یوآن و ریال عربستان اگر به بازنگری در همکاری نفتی با ایران بینجامد، برای صادارت نفت ایران نمی‌تواند خبر خوبی باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، قیمت دلار در هفته گذشته پایین‌تر از مقاومت تاریخی خود نوسان کرد. اسکناس آمریکایی در هفته‌ای که گذشت رنج شد و نوسان چندانی نداشت، به همین دلیل دارندگان دلار در هفته قبل سود و زیانی را تجربه نکردند.

به نقل از اکوایران، در پایان هفته قبل دوباره موجی از فشارهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی تشدید شد. ایالات متحده، کانادا و انگلیس تحریم‌های جدیدی وضع کردند و اتحادیه اروپا هم در حال تهیه بسته تحریمی جدیدی علیه ایران برای هفته پیش روست.

شی جین پینگ رییس‌جمهور چین در هفته گذشته به عربستان سفر کرد. این اتفاق در کنار استقبال گرم پادشاهی عربستان سعودی از او تیتر اول خبرگزاری‌های بین‌المللی شد. دومین قدرت اقتصادی و بزرگترین واردکننده نفت، با اولین صادرکننده نفت جهان دیدار کرد. اما اهمیت این سفر برای ایران و بازار ارز، بیشتر از این جهت بود که چین و عربستان بطور مشترک بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کردند.

چین بزرگترین خریدار نفت ایران و از اصلی‌ترین مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی ایران است. در شرایطی که برخی تحلیلگران از تغییر شرایط آینده جهان و نظم نوین جهانی می‌گویند، اصلی‌ترین قدرت شرق در هنگام نزدیکی به خاورمیانه و در کنار رقیب منطقه‌ای ایران رویکرد نه‌چندان دوستانه‌ای در قبال ایران اتخاذ می‌کند.

این مطالب را هم ببینید:

چین و عربستان ۳۴ قرارداد سرمایه‌گذاری امضا کرده‌اند و در صورتی که رویکرد چین با همراهی عربستان در مقابل ایران سخت شود ممکن است مهمترین منبع ارزی ایران در شرایط تحریم تحت فشار قرار بگیرد. چین، با اختلاف، اولین مقصد صادرات ایران است و تغییر موضع اژدهای زرد در شرایط تحریمی و دوستی یوآن و ریال عربستان اگر به بازنگری در همکاری نفتی با ایران بینجامد، برای صادارت نفت ایران نمی‌تواند خبر خوبی باشد. از نگاه برخی مفسران، این اتفاق ممکن است از این جهت که منابع ارزی را دچار اشکال کند برای قیمت در دلار تهران نگران‌کننده است.

دوراهی سکه امامی

اونس طلا هفته گذشته را کمی افزایش یافت و پس از معامله در محدوده ۱۷۹۷ دلار هفته را به پایان رساند. سکه امامی هفته قبل به مقاومت سقف کانال قیمتی برخورد کرد،به عقب برگشت و در پایان هفته نیز به همان محدوده قیمتی برخورد کرد. دلیل رشد قیمت سکه امامی در روز پنجشنبه افزایش حباب درهم و مقاومت معامله گران طلای آب شده در برابر کاهش قیمت بود که سکه را به سمت مقاومت کشید، در ادامه در صورتی سکه امامی وارد روند اصلاحی شود احتمالا تشکیل یک الگوی سقف دو قلو خواهد داد ولی در صورتی که قیمت دلار افزایش پیدا کند سکه امامی از جانب دلار تحت فشار افزایشی قرار خواهد گرفت.

رفتار معکوس ارزش معاملات خرد

یخبندان گازی صنایع در هفته گذشته رمق بازار سرمایه را گرفت و به همین دلیل شاخص کل با کاهش ارزش در پایان هفته در نزدیکی کانال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. قیمت جهانی نفت هم در روند اصلاحی قرار گرفت و به همین خاطر سهام نفتی هم در مسیر اصلاح قرار گرفتند، در صورتی که شاخص کل حمایت محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را بشکند احتمالا تا محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد عقب نشینی کند. در شرایطی که شاخص کل روند نزولی گرفته بود ارزش معاملات خرد روند صعودی داشت و در صورتی که کاهش پیدا نکند احتمالا شاخص کل در آخرین مسیر اصلاحی قرار گرفته و به بالا برخواهد گشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.