راز تابوت‌های‌ «نوتردام» ‌آشکار شد +تصاویر

محققان فرانسوی اعلام کردند که اطلاعات بیشتری درباره دو تابوت‌دان کشف‌شده در کلیسای نوتردام به‌دست آورده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، باستان‌شناسان کشف دو تابوت‌دان در زیر کلیسای تاریخی «نوتردام» را «شگفت‌آور» توصیف کرده بودند و اکنون محققان جزئیات بیشتری درباره این اکتشاف منتشر کرده‌اند. درون یکی از این تابوت‌ها بقایای یک کشیش عالی‌رتبه وجود دارد که در سال ۱۷۱۰ میلادی درگذشته است. هویت جسد داخل دیگر تابوت‌دان هنوز مشخص نیست و شاید هرگز مشخص نشود، اما گمان می‌رود جسد یک فرد جوان، ثروتمند و اشراف‌زاده متعلق به قرن چهاردهم میلادی در آن قرار داشته باشد.

به نقل از ایسنا، در زمان کشف این دو تابوت، مجموعه‌ای از مجسمه‌ها و بخش‌هایی از محراب اصلی و قرن سیزدهمی کلیسای «نوتردام» که زیر یکی از سالن‌های این کلیسا دفن شده بودند نیز کشف شد. این اکتشاف به دنبال حفاری در بخشی از کلیسای نوتردام برای اجرای مراحل مقدماتی ساخت مناره جدید «نوتردام» رخ داده است. در سال ۲۰۱۹، این کلیسا دچار آتش‌سوزی مهیبی شد و سقف و مناره این کلیسای تاریخی در مقابل چشم ساکنان پاریس و مردم سراسر جهان که آتش‌سوزی را از تلویزیون و فضای مجازی تماشا می‌کردند، ویران شد.

با این‌که اغلب گنجینه‌ای که اخیرا کشف شده در عمق ۲۰ سانتی‌متری کف کلیسا قرار داشته، اما تابوت فرد ناشناسی که به شکل انسان طراحی شده بود، در عمق یک متری کف سالن کلیسا دفن شده است.

تابوت‌های‌ نوتردام

زمانی که محققان شهر «تولوز» این تابوت را باز کردند با بقایای جسد مرد حدودا ۳۰ ساله‌ای مواجه شدند که با توجه به بررسی استخوان‌های لگن او می‌توان نتیجه گرفت که این مرد یک سوارکار ماهر بوده است.

هیچ نامی از این مرد در تابوت وجود ندارد و با توجه به حفره‌های موجود در بخش بالایی تابوت می‌توان نتیجه گرفت که جسد در طول زمان در معرض هوا قرار گرفته و تا حد زیادی تجزیه شده است.

روند بررسی تکه‌های لباس و گیاهانی که در داخل تابوت کشف شده همچنان ادامه دارد و به گفته محققان این مرد مومیایی شده بود و به نظر می‌رسد به همراه تاج گل دفن شده است. نکته قابل توجه درباره این اکتشاف این است که مومیایی کردن در قرون وسطی امر رایجی محسوب نمی‌شد.

محققان با کشف یک پلاک برنجی در تابوت دوم دریافتند، این تابوت به «آنتونی دلاپورت» (Antoine de la Porte)، کشیش نوتردام تعلق دارد که در شب کریسمس سال ۱۷۱۰ و در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

کارشناسان معتقدند این دو مرد در عصر خود قطعا افراد مهمی محسوب می‌شدند به همین دلیل در چنین مقبره ارزشمندی و در مرکز نوتردام دفن شده‌اند.

مرد جوان ناشناس احتمالا یک اشراف‌زاده و نخبه بوده است و در زیر صلیب محراب قدیمی کلیسا دفن شده است. محققان معتقدند این مرد جوان به بیماری مزمنی مبتلا بوده است که به از بین رفتن بیشتر دندان‌های او پیش از مرگ منجر شده بود.

سرپرست تیم تحقیقاتی این اکتشاف در یک کنفرانس خبری بیان کرد: «اگر زمان مرگ این مرد در حوالی نیمه دوم قرن شانزدهم میلادی یا اوایل قرن هفدهم میلادی باشد، شاید بتوانیم او را شناسایی کنیم، اما اگر مرگ او به تاریخ قدیمی‌تری تعلق داشته باشد، احتمالا هیچگاه نمی‌توانیم هویت او را شناسایی کنیم.»‌

تابوت‌های‌ نوتردام

به گفته کارشناسان دندان‌های «آنتونی دلاپورت» برخلاف مرد جوان ناشناس بسیار سالم بودند که البته با توجه به سن او غیرعادی است. «آنتونی دلاپورت» مرد ثروتمند و بانفوذی بود و خلق چندین اثر هنری را سفارش داده بود که اکنون در موزه لوور نگهداری می‌شوند.

امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه بلافاصله پس از آتش‌سوزی ماه آوریل اعلام کرد این کلیسا که قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد بازسازی خواهد شد. او سپس وعده داد کلیسای «نوتردام» تا سال ۲۰۲۴، یعنی سالی که فرانسه میزبان بازی‌های المپیک است، به روی عبادت‌کنندگان بازگشایی خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.