روایت خواهر خدانور لجعی از علت بازداشت و مرگ برادرش!

خدانور سنی‌مذهب و بلوچ بود. در حاشیه شهر زاهدان و محله شیرآباد ساکن بود و گفته شده که در فضای مجازی خصوصا اینستاگرام فعالیت داشته است.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: خدانور در محله شیرآباد زاهدان زندگی می‌کرد و مانند بسیاری از مردم بلوچستان با مشکل نداشتن شناسنامه روبرو بود.

پیگیری‌ درباره صحبت با یکی از خواهران «خدانور لجه‌ای» جوان 27 ساله اهل زاهدان از توابع استان سیستان‌وبلوچستان چندین هفته به طول انجامیده است.

خدانور روز یکشنبه 10 مهر سال جاری در جریان اعتراضات جان خود را از دست داد اما عکسی از خود در شبکه‌های اجتماعی به جای گذاشت که واکنش‌های زیادی از سوی افکار عمومی برانگیخت.

از زبان خواهر خدانور لجه‌ای

خدانور سنی‌مذهب و بلوچ بود. در حاشیه شهر زاهدان و محله شیرآباد ساکن بود و گفته شده که در فضای مجازی خصوصا اینستاگرام فعالیت داشته است. از لحظه‌ای‌که خدانور لجه‌ای جانش را از دست داد، تلاش کردم با یکی از اعضای خانواده او گفت‌وگو کنم. در نهایت موفق شدم با مادر «خدانور لجه‌ای» از طریق تلفن صحبت کنم. اما مادر خدانور نمی‌توانست به زبان فارسی صحبت کند. در نتیجه مادر او گوشی تلفن را به یکی از خواهران خدانور داد و خواهر خدانور در پاسخ به سوالاتی که از او می‌پرسم با احتیاط جواب داد.

   چند خواهر و برادر هستید؟

8 خواهر هستیم و خدانور تنها پسر خانواده بود. یکی از خواهرانم هم که 21 سال داشت بعد از ماجرایی که برای خدانور اتفاق افتاد، دق کرد و مُرد.

  آیا خدانور مجرد بود؟ شغلش چه بود؟

خدانور نامزد داشت و گچ‌کار بود. از بچگی گچ‌کاری می‌کرد و خرج خانواده را می‌داد. البته مادرم هم تا قبل از اینکه خدانور کار کند همه ما را یکه و تنها بزرگ کرد. بعد هم که خدانور بزرگ شد او خرج مادر و خواهرم را می‌داد.

  حالا که دیگر خدانور نیست مخارج مادرتان به عهده کیست؟

از مسجد زاهدان به مادرم کمک می‌کنند.

  چی شد که خدانور دستگیر شد؟ عکسی که از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مربوط به چه زمانی  است؟

خدانور دو، سه ماه قبل از اینکه کشته شود، دستگیر شده بود. تازه از زندان آزاد شده بود که این اتفاق برایش افتاد. عکسی هم که از خدانور منتشر شده مربوط به زمانی است که در کلانتری بود. پس از یکی، دو ماه هم با قید وثیقه آزاد شد. ما هم درست نمی‌دانیم به چه دلیل زندان رفته بود. وقتی هم که از زندان آزاد شد همان روزی که معروف به جمعه خونین زاهدان است، خدانور هم کشته می‌شود. البته اول تیر می‌خورد و چند روزی در بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان بستری می‌شود بعد هم می‌میرد. پس از آن هم عکسش زمانی که در کلانتری به میله پرچم دستبند زده شده بود، پخش شد.

  خدانور به خاطر سرقت دستگیر شده بود؟

چی؟ سرقت؟ خدانور؟

خواهر خدانور ادعا می‌کند که دلیل بازداشت خدانور «بگومگو» با یک بسیجی بوده است. البته روایت رسمی در این زمینه چیز دیگری است. از جمله مهدی شمس‌آبادی، دادستان عمومی انقلاب اسلامی زاهدان 19آبان‌ماه جاری در خبرگزاری فارس در خصوص خدانور لجه‌ای عنوان کرده بود: «خدانور لجه‌ای سابقه ۱۶ فقره سرقت مسلحانه داشته و دهم مهر حین یک سرقت دیگر در درگیری مسلحانه با ماموران کشته شده است. چگونگی کشته شدن لجه‌ای در دستگاه قضایی استان در حال بررسی است.»

البته تفاوت روایت رسمی و روایت خانواده خدانور به همین‌ محدود نمی‌شود. در حالی که خانواده خدانور خود را ایرانی می‌دانند دادستان عمومی انقلاب اسلامی زاهدان گفته است: «هویت خدانور لجه‌ای؛ صادق کبدانی، معروف به یاغی و از اتباع افغانستان است و تیرماه سال جاری به جرم سرقت مسلحانه بازداشت و ۲۷ مرداد با وثیقه آزاد شده بود.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.