آمریکا از افزایش همکار‌ی‌های نظامی ایران و روسیه نگران شد!

اجزیره در مقاله‌ای تحلیلی از هشدار امریکا در خصوص افزایش همکاری‌های نظامی-دفاعی ایران و روسیه خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، افزایش همکار‌ی‌های نظامی ایران و روسیه باعث نگرانی امریکا شده است. در مقاله الجزیره آمده است که آمریکا روسیه را به کمک های نظامی پیشرفته از جمله ارائه سامانه های دفاع هوایی به ایران و «سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی از این کشور که روابط آنها را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار تبدیل می‌کند» متهم و این همکاری امنیتی را محکوم کرد!

جان کربی گفت روسیه و ایران در حال بررسی راه‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای جنگ اوکراین و آموزش خلبانان ایرانی برای استفاده از جنگنده های سوخو-35 هستند. کربی گفت: «این جنگنده‌ها نیروی هوایی ایران را در مقایسه با همسایگانش به طور قابل توجهی تقویت خواهد کرد».

کربی از تحریم سه سازمان مستقر در روسیه که در «خرید و استفاده از پهپادهای ایرانی» فعال هستند، خبر داد. این در حالی است که ایران پیشتر ضمن تأیید ارسال پهباد برای روسیه، تأکید کرد این پهپادها قبل از حمله مسکو به اوکراین به روسیه داده شده اند.

از سویی کربی از برنامه ایران برای فروش «صدها موشک بالستیک» به روسیه خبر داد و تبادلات نظامی روسیه و ایران را معامله ای بد خواند و پیش بینی کرد این معامله برای هم پیمانان کشورش در خاورمیانه و امنیت بین‌المللی مخاطره آمیز باشد و بر تلاش انگلیس برای افشای این ائتلاف و پاسخگو کردن ایران و روسیه تأکید کرد.

در مقابل، مسکو با استناد به اظهارات رئیس جمهور نیجریه درباره رسیدن سلاح های اوکراینی به دست گروه های تروریستی در آفریقا، غرب را به ارسال تسلیحاتی برای اوکراین متهم کرده است که در نهایت به دست بازیگران بد خواهند رسید.

فرستاده انگلیس در سازمان ملل ضمن تأکید بر حق اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه، خرید تسلیحات از ایران را مغایر با توافقات بین‌المللی خواند.

ولادیمیر پوتین با تأکید بر این که هر کشوری که به مسکو حمله اتمی کند، «محو» خواهد شد، از اظهارات اخیر مرکل، صدراعظم سابق آلمان، درباره اوکراین و توافقات مینسک ابراز ناامیدی کرد. روسیه با استناد به اظهارات مرکل، هدف از طرح صلح مینسک را زمان دادن به اوکراین برای مسلح شدن و آماده شدن برای جنگ با روسیه خواند.

پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.