پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱/ بورس تهران در محدوده حساس!

پیش بینی بورس برای فردا دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش تازه‌نیوز، به نظر می‌رسد بورس تهران به محدوده حساسی رسیده است. در حالی که روز گذشته ارتفاع شاخص کل ۱۹ هزار واحد کاهش یافت، امروز هر دو شاخص کل و هم‌وزن همسو با یکدیگر رنگ سبز به دیوار تالار شیشه‌ای زدند.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در روز جاری ۰.۴۱ درصد پیشروی کرد و در محدوده یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۳۶۱ واحد قرار گرفت. در جریان معاملات امروز می‌توان از گروه پالایشی‌ها به عنوان لیدر نمادهای مثبت بازار نام برد. نمادهایی نظیر شتران، شبندر و شاوان توانستند به دنباله رشد خوب کامودیتی‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته به طور میانگین سه تا پنج درصد رشد را ثبت کنند.

در سوی دیگر شاخص کل‌ هم‌وزن قرار دارد که وزن یکسانی برای نمادهای حاضر در بازار سرمایه قائل است. دماسنج هم‌وزن بازار سرمایه موفق شد با گامی ۰.۳۴ درصدی در سوی سبز تابلو بورس، به ارتفاع ۴۱۴ هزار و ۲۵۰ واحدی برسد.

موانع پیش‌ روی بازار سرمایه چیست؟

کاویان عبدللهی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، گفت: در روند صعودی به ویژه روندهایی که پس از نزول طولانی‌مدت آغاز می‌شوند اصلاح قیمت پس از موج‌های صعودی طبیعی است. گرچه در شرایط روز بازار سرمایه رشد بازارهای موازی می‌تواند در وضعیت بورس تاثیرگذار باشد.

این کارشناس افزود: رشد اخیر نرخ سکه و دلار آزاد می‌تواند برخی منابع مالی را به خود جذب کند و این اتفاق خروج سرمایه از بورس را رقم بزند. در بلندمدت اما به واسطه هم‌بستگی میان بورس و دلار و طلا با یکدیگر چشم انداز رشد در سایه تورم برای بازار سرمایه نیز پیش‌بینی می‌شود به ویژه در صنعت دلار محوری نظیر صنعت صادرات.

قطعی گاز در زمستان پیش‌ رو

عبداللهی در این خصوص گفت: قطعی گاز در زمستان پیش‌ رو دیگر موضوع مهم تاثیرگذار بر شرایط فعلی برخی صنایع نظیر پتروشیمی‌ها، صنعت سیمان و فولاد است. اگرچه چالش قطعی گاز در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است و موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود، گذر از زمستان پیش‌رو قطعا بر میزان تولید و هزینه‌های جانبی صنایع ذکر شده تاثیرگذار است.

 سهامداران خودرویی به رشد امیدوار باشند!

عبداللهی با تاکید بر جو مثبت حاکم بر فضای صنعت خودرو شرح داد: صنعت خودرو با وجود عملکرد خنثی خود در روز سبز بازار سرمایه، چشم‌انداز مثبتی پیش روی خود خواهد داشت. در گزارش‌های مالی ماه‌های آتی دو غول خودروسازی به ویژه شرکت ایران خودرو می‌توانیم منتظر نرخ فروش نزدیک به نرخ آزاد  باشیم و این به معنی افزایش سود‌آوری و کاهش زیان انباشته آن‌هاست که در سالیان متوالی فقط و فقط افزایش یافته است.

پیش‌بینی بورس فردا

عبداللهی با اشاره به تعادل در بورس فردا گفت: با توجه به بازگشایی بازارهای جهانی از فردا دوشنبه، باید منتظر تغییرات نرخ کامودیتی‌ها به ویژه نفت باشیم. بورس فردا احتمالا بازاری متعادل و شبیه به معاملات امروز را رقم خواهد زد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.