دود آتش‌افروزی چین در منطقه به چشم چه کسی می‌رود؟

یک نماینده مجلس گفت: اینکه چین وارد اختلاف‌های درونی منطقه شود و به نفع یک کشور و بر خلاف مقررات بین‌المللی حرفی بزند، به طور حتم این آتش‌افروزی است.

به گزارش تازه‌نیوز، عباس مقتدایی می‌گوید جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت نوظهور در منطقه آسیا که دارای جایگاه و شان ویژه در حفظ صلح و امنیت منطقه است و توانسته به قدرت بومی دفاعی دست یابد، همواره بر این نکته تاکید داشته که غربی‌ها تداوم بخش نظام سلطه در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی هستند. ما در سال‌های گذشته مقابل نظام سلطه به ویژه آمریکایی‌ها در منطقه ایستادگی کردیم؛ باید این روند توسعه یابد؛ از قضا این رویکرد ما سبب شده نگاه ما به آسیا و چرخش قدرت از غرب به آسیا با شتاب بیشتری پیش برود.

به نقل از ایرنا، از نظر او، همکاری ایران با سازمان شانگهای و همکاری‌های دوجانبه‌ای که با چین، هند و روسیه و برخی دیگر از کشورها در منطقه داشته‌ایم، سبب شده از یک سو موضوع انرژی و امنیت انرژی مورد توجه همه کشورهای مصرف‌کننده قرار گیرد و از سوی دیگر مناسبات منطقه بدون آمریکا در حال شکل‌گیری باشد.

چین بیش از دیگران از ایران منفعت برده است

این نماینده مجلس با بیان اینکه چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین نفع‌بَرندگان رویکرد چرخش قدرت از غرب به سمت آسیا می‌تواند برای این کشور منافعی حاصل کند، تأکید دارد چین بیش از دیگران از این رویکرد ایران منفعت برده است؛ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در اقدامی هماهنگ و براساس اسناد بالادستی در ایالات متحده، امروز تلاش می‌کنند این اقتداری را که در حال شدت‌گرفتن و بیشتر شدن است، مورد خدشه قرار دهند؛ از این رو اغتشاش و ایجاد اغتشاش در ایران و چین را رقم زده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح می‌کند از سوی دیگر آنها به دنبال این هستند که اختلاف‌ها میان کشورهایی همچون ایران با چین، ایران با روسیه، ایران با هند و ایران و سایر کشورهای منطقه را با جدیت دنبال کنند.

از نظر مقتدایی، چینی‌ها نباید اسیر سیاست‌های آمریکایی‌ها در منطقه شوند؛ اینکه چین با کشورهای منطقه مراوده داشته باشد، با کشورهای حوزه خلیج‌فارس ارتباط برقرار کند، ما این را کمک به روند همکاری کشورهای آسیایی می‌دانیم؛ اما اینکه چین وارد اختلاف‌های درونی منطقه شود و به نفع یک کشور و بر خلاف مقررات بین‌المللی حرفی بزند، به طور حتم این آتش‌افروزی است و دودی دارد که به چشم خود چینی‌ها خواهد رفت.

چین مراقب توطئه‌های آمریکا باشد

وی تصریح می‌کند توصیه ما به تصمیم‌گیرندگان و دولتمردان چین این است که مراقب باشند اسیر توطئه‌های آمریکایی نشوند.

از نظر نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی مبحثی است که سال‌ها غربی‌ها و آمریکایی‌ها آن را به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران مورد استفاده قرار داده‌اند و توقع این است که چین مراقب این رویکردهای توطئه‌آمیز اروپا و آمریکا باشد. اروپا و آمریکا همانگونه که تلاش می‌کنند بخش‌هایی از چین را به عنوان استقلال‌طلب و تجزیه‌طلب معرفی کنند، به همان میزان تلاش دارند چین در این منطقه دچار مشکل و مانع شود.

مقتدایی بر این باور است چینی‌ها باید بدانند که ایران یک شریک قابل اعتماد است و نباید ایران را از سیاست‌های خودشان دلزده کنند و در نتیجه عدم همکاری در منطقه را رقم بزنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.