دعوای حجاب و زنان به ترکیه رسید: طرح جدید به مجلس رفت!

طرح پیشنهادی حزب عدالت ترکیه درباره حجاب به مجلس این کشور ارسال شد.

به گزارش تازه‌نیوز، نایب رئیس حزب حاکم «عدالت و توسعه» از ارائه طرح پیشنهاد اصلاح قانون اساسی درباره حجاب به رئیس مجلس ترکیه خبر داد. وی موضوع روسری را مهمترین عنصر حضور حزب عدالت و توسعه خواند و گفت رویکرد حزبش در قبال این موضوع نمی تواند سیاسی باشد.»

دیلی صبح در گزارشی از وضعیت حجاب در ترکیه نوشت: روسری زمانی یکی از علل مهم اختلافات جدی در ترکیه بود و سکولارها آن را تهدیدی برای نظم سکولار می دانستند. حزب عدالت و توسعه به دنبال اصلاح قانون اساسی برای تضمین حق استفاده از روسری، یک بار برای همیشه بود. رئیس جمهور گفت این اصلاحیه اقداماتی برای محافظت از خانواده را نیز شامل می شود.

این مطالب را هم ببینید:

زنان محجبه ترکیه‌ای مدت‌هاست که با قوانینی که مانع پوشیدن روسری در مدارس و مؤسسات دولتی می شود، مبارزه کرده‌اند. احزاب سکولار به بدبین کردن مردم به حجاب دامن زده بود و از قوانین منع آن حمایت می کرد. از سویی ممنوعیت حجاب موضوعی مهم در بحث های عمومی و سیاسی در ترکیه در دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ بود. مجلس ترکیه در سال ۲۰۰۸ در اقدامی که اردوغان از آن حمایت می کرد ممنوعیت استفاده از روسری را در دانشگاه لغو کرد. در سال ۲۰۱۳ نیز، ترکیه با اصلاحاتی که به گفته دولت برای تقویت دموکراسی طراحی شده بود، ممنوعیت پوشیدن روسری در مؤسسات دولتی را لغو کرد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.