واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

آیا واردات خودروی چینی هم مانند خودروهای فرانسوی ممنوع می‌شود یا دولت رئیسی سیاستی دوگانه میانه شرق و غرب در پیش می‌گیرد؟

به گزارش تازه‌نیوز، پس از بیانیه ضدایرانی مشترک چین و کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه و دخالت آشکار چینی‌ها در امور داخلی ایران موج منفی شدیدی علیه این کشور در میان ایرانی‌ها شکل گرفته و حالا برخی در کشور در انتظار واکنش مسوولان ایرانی به این اظهارات مداخله‌جویانه و بی‌سابقه هستند؛ آیا واردات خودروی چینی هم مانند خودروهای فرانسوی ممنوع می‌شود یا دولت رئیسی سیاستی دوگانه میانه شرق و غرب در پیش می‌گیرد؟

به نقل از دنیای اقتصاد، موضع اخیر چین در قبال جزایر ایرانی تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک و ابوموسی و حمایت این کشور از ادعا‌های امارات در مورد این سه‌جزیره، این پرسش مهم را برای افکار عمومی ایجاد کرده است که واکنش دولت به اقدام چینی‌ها به‌خصوص در حوزه خودرو چه خواهد بود؟

در بند ۱۲ بیانیه مشترک رئیس‌جمهور چین و سران شورای همکاری خلیج‌فارس که جمعه گذشته صادر شد، آمده بود: رهبران از تمامی تلاش‌های مسالمت آمیز شامل ابتکار‌ها و پیشنهاد‌های امارات برای رسیدن به راهکار صلح‌آمیز برای حل مساله سه‌جزیره تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک و ابوموسی از راه مذاکرات دوجانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی، حمایت می‌کنند. این بیانیه جدا از اینکه موجی از واکنش‌های منفی را به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت، این پرسش را نیز برای افکار عمومی ایجاد کرد که دولت ایران چه پاسخی به چینی‌ها در حوزه‌های مختلف به‌ویژه «خودرو» خواهد داد؛ به‌خصوص برای خیلی‌ها این پرسش ایجاد شد آیا پاسخ ایران به موضع نامتعارف چینی‌ها و دخالت آن‌ها در تمامیت ارضی کشور، حوزه خودرو را نیز در بر خواهد گرفت؟

این مطالب را هم ببینید:

یکی از ریشه‌های اصلی شکل‌گیری این پرسش در ذهن افکار عمومی، واکنش تند چندی پیش وزارت صمت به موضع فرانسوی‌ها در قبال اعتراضات در ایران بود. حدود یک‌ماه پیش بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با یکی از افراد اپوزیسیون و همچنین مواضع دولت این کشور در قبال اعتراضات در ایران، واردات خودرو‌های فرانسوی را ممنوع اعلام کرد. هرچند وزارت صمت ابتدا اعلام کرد دلیل ممنوعیت ورود خودرو‌های فرانسوی، رفتار پژوسیتروئن و رنو در دوران تحریم است، اما چندی بعد، وزیر صمت خود نیز به ماجرای مواضع دولت فرانسه در قبال اعتراضات در ایران و نقش آن در ممنوع‌الورودی خودرو از این کشور، تلویحا اشاره کرد.

از طرفی، تا قبل از آن دیدار رئیس‌جمهور فرانسه و مواضع این کشور، خودرو‌های فرانسوی در صدر لیست واردات قرار داشتند، بنابراین ممنوعیت ورود آن‌ها پس از این اتفاقات، نشان داد که این ممنوع‌الورودی ربطی به رفتار خودروسازان فرانسوی در دوران تحریم ندارد.

حالا با توجه به بیانیه اخیر چینی‌ها و دخالت آن‌ها در تمامیت ارضی ایران، افکار عمومی منتظر است واکنش دولت به این ماجرا را ببیند و اینکه آیا واردات خودرو از چین نیز ممنوع می‌شود؟ در مقام مقایسه، اتفاق قبلی (دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با اپوزیسیون) قابل مقایسه با اقدام اخیر چینی‌ها مبنی بر دخالت در تمامیت ارضی ایران نیست. از همین رو، خیلی‌ها منتظرند تا خبر ممنوعیت واردات خودرو‌های چینی را از زبان وزیر صمت بشوند؛ در غیر‌این صورت، این تناقض بزرگ در اذهان ایجاد خواهد شد که دولت و وزارت صمت چرا در مقابل فرانسه به‌عنوان دولتی غربی، چنین واکنش تندی نشان داده و واردات خودرو از این کشور را ممنوع می‌کنند، اما در برابر چین به‌عنوان دولتی شرقی، کوتاه آمده و محدودیت و ممنوعیتی در نظر نمی‌گیرند.

البته از منظر اقتصادی، کلا ممنوعیت و محدودیت واردات خودرو از کشور‌های مختلف چندان معنی ندارد، اما مساله افکار عمومی برخورد دوگانه دولت با غرب و شرق است. باید منتظر ماند و دید دخالت چین در تمامیت ارضی کشور، در نهایت به ممنوعیت واردات خودرو از این کشور (مانند ماجرای فرانسه) منجر خواهد شد یا دولت و وزارت صمت سیاستی نرم‌تر را در این ماجرا در پیش خواهند گرفت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.