پمپئو: نزدیکی چین و عربستان نتیجه سیاست اشتباه دولت بایدن است

وزیر امور خارجه دولت ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز دیدار رئیس جمهوری چین از عربستان سعودی را ناشی از سیاست اشتباه آمریکا دانست.

به گزارش تازه‌نیوز، مایک پمپئو در این مصاحبه افزود: وقتی که با دوستان و متحدانتان شراکت نکرده، به آنان توهین می کنید و هیچ کاری برای عقب راندن دشمنانتان مانند شی جین پینگ (رئیس جمهوری چین) انجام نمی دهید، شاهد چنین رفتاری خواهید بود.

به نقل از ایرنا، به گفته پمپئو، دولت دونالد ترامپ، حزب کمونیست چین را “بزرگترین تهدید خارجی” علیه آمریکا شناخت ولی دولت بایدن “در برابر چین نرمش به خرج داده است. ”

پمپئو با اشاره به قصد دولت دموکرات آمریکا برای “طرد” ریاض به دلیل نقض حقوق بشر و به خصوص قتل جمال خاشقچی،گفت: با چنین کارهایی به همه مردم آمریکا در سراسر این کشور آسیب می زنید. آنچه که این هفته در عربستان شاهد بودید نتیجه مستقیم سیاست اشتباه آمریکا بود.

این مطالب را هم ببینید:

وی افزود: باید دوستان را حفظ کرد و در کنار شرکا ماند و دشمنان را عقب راند و گرنه دوستانتان در صدد حفاظت از خود برخواهند آمد. اگر (دوستان آمریکا) نتوانند روی دوستی و حسن شراکت ما حساب کنند، با کشورهای دیگر رفاقت خواهند کرد تا از خود محافظت کنند.

رئیس جمهوری چین ۱۶ تا ۱۹ آذر برای دیدار و نشست با کشورهای خاورمیانه، به عربستان سعودی رفت. وی در این سفر بیش از ۳۰ قرارداد انرژی و سرمایه گذاری را منعقد کرد و با احترامی ویژه از سوی کشور میزبان روبرو شد.

کارشناسان آمریکایی دیدار رهبران چین و عربستان را فراتر از واکنش ریاض به فشار بایدن ارزیابی کرده و آن را در راستای تضعیف هژمونی آمریکا در خاورمیانه با استفاده از اهرم انرژی می دانند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.