چشم‌ها را باید شست؛ مثلا چین علیه آمریکا است!

یک فعال سیاسی از عکس امروز روزنامه «وطن‌ امروز» درباره سفر مقام چینی به عربستان انتقاد کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، سروش بامداد با انتشار عکس زیر از صفحه اول روزنامه وطن امروز نوشت:عکس نوشت یا عکس و مکث امروز، البته عکس به معنی فنی کلمه نیست چون حاصل کار یک عکاس نیست. بلکه تصویر است. تصویری از جلد شماره امروز روزنامه «وطن امروز» اما چرا این تصویر؟

چون به اخبار جور دیگری نگاه کرده که باعث حیرانی است و نه یک فقره که اغلب تیترها و نویسنده حیرت خود را نمی تواند پنهان کند و کمی مکث بر آن به خاطر همین است نه تحلیل سیاسی. مثلا اگر غالب روزنامه ها تصویری از تهران دودآلود و غرق در غبار را بر صفحه نخست نشانده اند “وطن امروز” کاری به آن ندارد.اشکال هم ندارد. لابد مهم ندانسته اند.  شاید هم به خاطر این است که حالا شهردار تهران نه یک نیروی تکنوکرات یا اعتدال گرا یا اصلاح طلب که علیرضا زاکانی است که گاه در مواضع رادیکال وطن امروز را پشت سر می گذارد.

بیشتر بخوانید:

اگر تصور می کنید چین علیه ایران موضع گرفته و پای بیانیه ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس را امضا کرده و صدای کیهان را هم درآورده هم اشتباه می کنید. چون به اعتقاد این روزنامه سفر آقای شی به عربستان در واقع حضور در حیاط خلوت آمریکا بوده و «علیه آمریکا» ست. ما را بگو که خیال می کردیم آمریکای لاتین حیاط خلوت آمریکاست چون حیاط خلوت زیاد به چشم نمی آید و عربستان که پیش چشم است. منتها چرا برای سفری که “علیه آمریکا” بوده وزارت خارجه باید سفیر چین را فرا بخواند ( برای دیدار و در خبرها گفته شد احضار) یا وزیر خارجه به زبان چینی توییت بگذارد که سه جزیره متعلق به ایران است. حالا که وزیر خارجه ظریف غرب گرا نیست. امیر عبداللهیان است با نگاه به شرق.

همچنین احتمالا شما هم در خبرها خوانده اید که سخن گوی صنعت آب گفته “سدهای تهران اکنون ۱۰ درصد پرشدگی دارند و نسبت به پارسال با کاهش ۲۱ درصدی حجم آب رو به رو هستند و جا دارد مدیریت مصرف جدی گرفته شود.” ضمن این که “میزان بارش های تهران هم ۳۱ درصد است یعنی در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد کاهش دارد و عقب ماندگی آن زیاد است”. اما اگر جور دیگر ببینید می شود تیتر این روزنامه: “حال خوب سدها.” حالا چرا حال سد ها خوب است؟ “چون میانگین ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است”. فقط تصور کنید به سخن گوی صنعت آب چه حسی دست می‌دهد.

یا اگر از افزایش قیمت دلار سرخورده و نگران‌اید هیچ جای نگرانی ندارد چون دولت قبلی سر کار نیست و این تنها «‌گرد و خاک پاییزی دلار» است و لابد چند روز دیگر زمستان که سر برسد هم زمان با یخ زدن اروپایی ها از بی گازی  آنها قیمت دلار ما هم پایین می‌آید. قیمت دلار اصلامهم  نیست. مهم سیاست بانک مرکزی است. سیاست بانک مرکزی چیست؟ «صیانت از ذخایر و تعمیق بازار رسمی است». ملاحظه می فرمایید؟ “تعمیق بازار رسمی” خیلی مهم است.

یا اگر فکر می کنید مطابق فرمایش جناب علم‌الهدی فوتبال فقط یک بازی است (البته اگر ایران ببرد فتح الفتوح است اما اگر ببازد فقط یک بازی است) باز هم اشتباه می‌کنید چون همان گونه که در عکس می بینید پیروزی مراکش بر اسپانیا فتح دوباره اندلس به دست شیرهای اطلس بوده است چرا که «‌درخشش چشم گیر ستاره های تیم ملی مراکش در نخستین جام جهانی به میزبانی مسلمین، افقی روشن پیش روی مشرقی ها ترسیم می کند.»

سهراب سپهری گفته است: “چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید” اما گاهی وقتی همه جا را غبار فراگرفته و شهر دوداندود است نیز چاره‌ای نیست که جور دیگر ببینیم. هم به امضای چینی ها پای بیانیه ضد ایرانی، هم به خالی بودن سدها و توصیف آن با پُری و هم به تیم ملی فوتبال کشوری که با ایران رابطه ندارد اما پرچم فلسطین را بعد از هر برد به دست می گیرد به جای مرگ بر این و مرگ بر آن.عجالتا ناچاریم جور دیگر ببینیم!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.