چین نفت روسیه را مفت می‌خرد؟

معامله گران روز جمعه به بلومبرگ گفتند، گرید ESPO روسیه، نفت خام خاور دور روسیه، در آسیا بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار فروخته می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، برخی از پالایشگاه‌های مستقل در چین، قبلاً برای نفت خام ESPO با تحویل در ژانویه این گرید سفارش داده‌بودند که قیمت آن در روز پنجشنبه توسط آرگوس مدیا ۶۷.۱۱ دلار در هر بشکه ارزیابی شد.

به نقل از خبرآنلاین، سقف قیمت نفت روسیه که توسط اتحادیه اروپا، G ۷ و استرالیا وضع شده بود از روز دوشنبه اجرایی شد، اما چین به ائتلاف موسوم به سقف قیمت نپیوسته است، که خدمات حمل و نقل دریایی را برای نفت خام روسیه ممنوع می‌کند مگر اینکه نفت آن بشکه‌ای ۶۰ دلار یا کمتر از آن فروخته شود.

معاملات با ESPO بالاتر از سقف قیمت نشان می‌دهد که در حال حاضر، روسیه تانکر‌ها و شرکت‌های بیمه را برای پوشش و حمل و نقل برای ESPO دارد، که می‌تواند در کمتر از یک هفته از خاور دور روسیه به چین برسد؛ به گفته تاجرانی که با بلومبرگ صحبت کردند، روسیه از نفتکش‌های خود برای حمل نفت خام ESPO استفاده کرده و اغلب خودش آن‌ها را بیمه می‌کند.

گفتنی است که در طرحی که توسط گروه G-۷ ارائه شده‌است، شرکت‌های بیمه و سایر شرکت‌های مورد نیاز برای حمل نفت تنها در صورتی قادر به معامله با نفت خام روسیه خواهند بود که قیمت نفت در حد سقف یا کمتر از سقف تعیین شده باشد. بیشتر بیمه‌گران در اتحادیه اروپا یا بریتانیا مستقر هستند و ممکن است ملزم به مشارکت در این سقف باشند. بدون بیمه، مالکان نفتکش ممکن است تمایلی به خرید نفت روسیه نداشته باشند و در تحویل آن با موانعی روبرو شوند.

این مطالب را هم ببینید:

به نظر می‌رسد که این وضعیت برای پالایشگاه‌های چینی که به خرید نفت خام روسیه ادامه می‌دهند و سقف قیمت اعمال شده توسط کشور‌های غربی را نادیده می‌گیرند، ادامه دارد. معامله‌گران در اوایل این هفته به رویترز گفتند، با این حال، به دلیل تقاضای کم، پالایشگاه‌های مستقل چین شاهد شدیدترین تخفیف‌ها در چند ماه اخیر برای نفت خام ESPO روسیه هستند.

به گفته معامله گران آشنا با این معامله، حداقل یک محموله ESPO که توسط پالایشگاه‌های مستقل چین ترجیح داده می‌شود، هفته گذشته با تخفیف ۶ دلار در هر بشکه نسبت به قیمت فوریه ICE برنت بر اساس تحویل کشتی (DES) فروخته شد. این بدان معناست که محموله ESPO حدود ۶۸ دلار در هر بشکه فروخته شد.

در حالی که انتقال نفت خام ESPO برای روسیه از خاور دور به چین آسان‌تر است، قیمت نفت اورال روسیه که از بندر پریمورسک در بالتیک حمل می‌شود، در روز پنج‌شنبه بسیار پایین‌تر از سقف قیمتی تعیین شد که تنها ۴۱.۵۹ دلار در هر بشکه بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.