گزینه‌های ترامپ پس از کاخ سفید

مدت زمان زیادی نیست که رئیس جمهور آمریکا در مورد امکان ترک کشور در صورت شکست در انتخابات مقابل مخالف دموکراتش جو بایدن صحبت کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ زمانی که در یک گردهمایی انتخاباتی در جورجیا در حال سخنرانی بود، اظهار کرد: می‌توانید تصور کنید که من ببازم؟ در آن صورت حالم خوب نخواهد بود. شاید مجبور شوم کشور را ترک کنم، نمی‌دانم.

چرخ روزگار طوری چرخید که همان ایالت جورجیا بر پیروزی آقای بایدن صحه گذاشت و بایدن دموکرات در شمارش آرای این ایالت سبقت گرفت.

حال با این باخت باید دید آیا ترامپ به قولش عمل می‌کند؟ کجا می‌توان شاهد شروع دوباره دونالد ترامپ بود؟ نگاهی به گزینه‌ها می‌اندازیم:

اسکاتلند

ترامپ اگر به دنبال جابه‌جایی سریع‌السیر است، شاید راحت باشد که در اسکاتلند ساکن شود؛ جایی که دست‌کم دارای دو استراحت‌گاه گلف است- ترامپ اینترنشنال گلف لینکس ابردین و ترامپ ترن‌بِری- که طی ۴ سال گذشته، حدود ۲۵۰ هزار پوند از دولت او دریافت کرده است.

بخش اصلی این پول از وزارت دفاع آمریکا آمد که دست‌کم ۱۸۴ هزار دلار (۱۴۲ هزار پوند) برای حضور پرسنل ارتش در اتاق‌های هتل ترن‌بری هزینه کرده بود.

آقای ترامپ که مادرش “مری ترامپ” اصالتاً اسکاتلندی بود، برای ساخت ترامپ اینترنشنال گلف لینکس در خط ساحلی ابردینشایر با مخالفت روبه‌رو شد.

کانادا

با وجود آنکه دونالد ترامپ و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به عنوان رهبران نزدیک‌ترین متحدان جهانی رابطه پر فراز و نشیبی داشته‌اند، کانادا نمی‌تواند گزینه بدی برای رئیس جمهور آمریکا باشد، آن هم به صرف این دلیل که کانادا به عنوان کشوری شناخته می‌شود که از مهاجران به گرمی استقبال می‌کند.

با این وجود، اگر آقای ترامپ تصمیم به گذر از مرز به سمت شمال بگیرد، باید ریسک قرار گرفتن در میان جمعیتی را بپذیرد که در سال ۲۰۱۶ پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور برای مشاوره در مورد اینکه چطور همگی آمریکا را ترک کنند، به گوگل هجوم آوردند.

روسیه

رابطه صمیمانه ترامپ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شناخته شده است، و روشن است که روسیه به طور کلی طرفدار ترامپ است- هر چه هم که نباشد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نتیجه گرفته‌اند که این کشور سعی داشته در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶  آمریکا دخالت تا رقابت را به نفع آقای ترامپ تمام کند.

مفسران سیاسی رابطه پوتین و ترامپ را توأم با احترام توصیف کرده‌اند، در حالی که نیویورک‌تایمز بعد از امتناع رئیس جمهور آمریکا از انتقاد نسبت به مسمومیت الکسی ناوالنی نوشت که “ظاهراً پوتین رئیس جمهور آمریکا را در جیب خود دارد. ”

چه راهی بهتر از ساختن این رابطه با جابه‌جایی به مسکو و گذران اوقات بیشتر با رهبری که ترامپ از سال ۲۰۰۷- که پوتین مرد سال مجله تایم شد- تا به حال در حال تحسین اوست؟

چین

نکته درخور توجهی در این هست که آقای ترامپ سرانجام ابرقدرت رو به رشد آسیایی را که در طول دوره ریاست جمهوری خود با آن دست و پنجه نرم می‌کرد و تنها همین هفته‌های اخیر بود که آن را “بزرگ‌ترین دشمن” آمریکا خواند، در آغوش بکشد.

این رابطه تماماً هم بد نبوده و آقای ترامپ در موقعیت‌هایی زیرکی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین را تحسین کرده است.

و طبق نوشته نیویورک‌تایمز، سازمان ترامپ همین حالا هم از حساب بانکی در چین که جابه‌جایی او به آنجا را آسان‌تر کند، برخوردار است که ظاهراً بیش از مقدار درآمد بر مالیاتی که ترامپ طی سال‌های اخیر پرداخت کرده، پرداختی داشته است.

کره شمالی

رابطه بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی طی سال‌های اخیر آشفته بوده و آن‌ها را از دشمن، به دشمن دوست‌نما تبدیل کرده است.

این آشفتگی از توهین‌های شرورانه و تهدیدات در سال ۲۰۱۷ تا نشست تاریخی آن‌ها در سال ۲۰۱۸ ناشی می‌شود که طی آن ترامپ گفت من و کیم عاشق هم شده‌ایم!

آقای کیم و آقای ترامپ، چندین مرتبه مذاکرات حضوری برگزار کردند که سال گذشته مذاکرات “خلع سلاح” عنوان گرفت؛ اما گفت‌وگوی بین آن‌ها به خاطر امتناع آمریکا از برداشتن تحریم‌ها تا زمانی که کره شمالی تماماً برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکرده، بی‌نتیجه ماند.

با این وجود، امسال رهبر کره شمالی از سمت دونالد ترامپ پیغام تبریک تولد دریافت کرد که تلاشی برای بهبود رابطه تلقی می‌شود. پیشنهاد محل امنی برای دوره پساانتخابات ترامپ نیز ممکن است راهی برای کیم به منظور کسب حمایت مجدد باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.