می‌توان به احیای توافق هسته‌ای امیدوار بود؟

رسانه آمریکایی المانیتور نوشت: تماس‌ها و مقامات منطقه‌ای به ما می‌گویند که ایران واقعاً در حال ارسال سیگنالی از علاقه مجدد به احیای توافق هسته‌ای است. ممکن است نسبت به نیات ایران شک و تردید وجود داشته باشد، اما خطرات عدم احیای برجام آنقدر زیاد است که نمی توان به تغییرات احتمالی در موضع تهران توجه نکرد.

به گزارش تازه‌نیوز، المانیتور نوشت: کمتر از دو هفته پیش، راب مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران، گفت که از آنجایی که تهران «علاقه‌ای» به برجام ندارد، ایالات متحده «روی چیزهای دیگری» تمرکز کرده است، مانند «تلاش برای بازدارندگی و اخلال در ارائه سلاح به روسیه و تلاش برای حمایت از آرمان های اساسی مردم ایران».

به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: اما اگر ایران دوباره علاقه مند شود چه؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در تاریخ 9 دسامبر، در پی تماسی با جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، در توئیتی نوشت: «ما در فاز نهایی یک توافق خوب، قوی و بادوام هستیم.»

سه روز بعد بورل در جلسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما گزینه بهتر از برجام برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نداریم». وی افزود: این به نفع خود ماست.

بورل گفت اتحادیه اروپا باید پرونده‌های حقوق بشر، پهپادها و برجام را از هم جدا کند و خواستار ادامه تعامل «تا حد امکان» با ایران در پرونده هسته‌ای، علی‌رغم بن‌بست فعلی شد.

وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به اتحادیه اروپا درباره برجام گفت: «هدف ایران امضای یک توافق پایدار است» و «آماده است مذاکرات را در راستای پیش‌نویس مذاکرات وین که حاصل ماه‌ها سختی و تلاش بود به نتیجه برساند.»

این مطالب را هم ببینید:

ایران بلافاصله پس از آن با سفر یک هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در 18 دسامبر موافقت کرد تا یک مناقشه طولانی‌مدت در مورد تخطی احتمالی ایران از توافق پادمان‌ هسته‌ای را حل و فصل کند.

تماس‌ها و مقامات منطقه‌ای نیز به ما می‌گویند که ایران واقعاً در حال ارسال سیگنالی از علاقه مجدد به احیای توافق هسته‌ای است. ممکن است نسبت به نیات ایران شک و تردید وجود داشته باشد، اما خطرات عدم احیای برجام آنقدر زیاد است که نمی توان به تغییرات احتمالی در موضع تهران توجه نکرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بازگشت به توافق هسته ای ایران را اولویت اصلی دولت خود کرده بود. او بارها گفته است که به ایران اجازه نخواهد داد که سلاح هسته‌ای خود را تولید کند و دیپلماسی بهترین رویکرد برای رسیدن به این هدف است.

انگیزه برای توافق باید مثل همیشه بالا باشد. دیپلماسی هسته‌ای هرگز به دنبال پاداش دادن به دولت ایران و سرمایه‌گذاری برای تغییر آن به سوی بهتر، نبوده است. این توافق در مورد جلوگیری از دستیابی ایران به بمب بود و هست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌المللی از اینکه ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را به 60 درصد افزایش داده است، نگران است چراکه یک گام فنی با سطح غنی‌سازی تسلیحاتی 90 درصد فاصله دارد.

دولت بایدن با احتیاط و دقت گفته است از برجام دست نکشیده است، فقط «اولویت‌های دیگری» دارد. توافق روی میز در ماه اوت، که از نظر فنی هنوز پابرجاست، پیش نویس مورد تایید ایالات متحده / اتحادیه اروپا است. بازگشت به مذاکرات البته با ایران آغاز می شود. اما اگر ایران دوباره علاقه مند شود، ایالات متحده نیز باید برجام را در میان “اولویت های دیگر” بازگرداند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.