اولین پرواز تاریخی مسافربری با سوخت روغن آشپزی انجام خواهد شد!

دولت بریتانیا شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک را مامور کرده است تا سال آینده نخستین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس از لندن به نیویورک را با سوختی موسوم به SAF که اغلب از روغن مستعمل آشپزی ساخته می‌شود، رقم بزند.

به گزارش تازه‌نیوز، دولت بریتانیا اعلام کرده است که شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک در سال ۲۰۲۳ یک پرواز تاریخی بدون انتشار کربن یا اصطلاحا صفر خالص را از لندن به نیویورک انجام خواهد داد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی رسمی دولت بریتانیا، شرکت ویرجین آتلانتیک برنده یک رقابت برای دریافت بودجه دولتی برای انجام اولین پرواز ماورای اقیانوسی صفر خالص شده است.

به نقل از ایسنا، مارک هارپر، وزیر حمل و نقل بریتانیا گفت: برای دهه‌ها، پرواز از لندن به نیویورک نمادی از توانایی هوانوردی در ارتباط با مردم و پیشبرد پیشرفت بین‌المللی بوده است. اکنون این پرواز در خط مقدم کاهش انتشار کربن ناشی از پرواز هواپیماها خواهد بود. وی افزود: این پرواز نه تنها راه را برای نسل‌های آینده هموار می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که وقتی با هم بر روی یک هدف مشترک کار می‌کنیم، با گرد هم آوردن برخی از بهترین مشاغل و دانشگاهیان در جهان و با رهبری یک شرکت هواپیمایی بریتانیایی چه دستاوردهایی می‌توانیم به دست آوریم.

بنابراین موتورهای رولزرویس ترنت ۱۰۰۰، هواپیماهای بوئینگ ۷۸۷ پرچم‌دار این خطوط هوایی را هنگام پرواز از لندن به نیویورک تامین می‌کنند.

این یک پرواز تجاری معمولی نخواهد بود، بلکه اولین پرواز مسافربری در تاریخ هوانوردی تجاری خواهد بود که تنها از سوخت پایدار هوانوردی(SAF) استفاده می‌کند. قرار است سوخت مورد نیاز این پرواز بیشتر از روغن پخت و پز استفاده شده و سایر روغن‌ها و چربی‌های زائد تامین شود.

سوخت SAF در مقایسه با سوخت فسیلی معمولی جت در صورت جایگزینی کامل با نفت سفید می‌تواند چرخه حیات انتشار کربن را تا حدود ۷۰ درصد کاهش دهد.

بنابراین استفاده ۱۰۰ درصدی از SAF همراه با حذف کربن از جو با استفاده از بیوچار؛ ماده‌ای که کربن ضبط شده از جو را جذب و ذخیره می‌کند، منجر به یک پرواز صفر خالص می‌شود.

بیوچار(Biochar) زغال تهیه شده از زیست‌توده‌های گیاهی و ضایعات کشاورزی است که اغلب به عنوان کود استفاده می‌شود. این ماده به صورت جامد و سرشار از کربن است که می‌تواند کربن را به مدت هزاران سال در خود نگاه دارد.

کربن زدایی از هوانوردی

بخش هوانوردی که یکی از سخت‌ترین بخش‌ها برای کربن‌زدایی است، اگر اقدامات سریع و هماهنگ انجام نشود، می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ همچنان در صدر تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای باشد. دولت بریتانیا برای مقابله با این چالش، برنامه‌ای موسوم به استراتژی جت صفر را در ژوئیه ۲۰۲۲ آغاز کرد که در آن رویکردی برای کربن‌زدایی از هوانوردی و برجسته کردن استفاده از SAF به عنوان یکی از استراتژی‌های اولیه برای دستیابی به صفر خالص ارائه شد.

با این حال، هنوز مشکلاتی مانند نیاز به افزایش تولید SAF و محدودیت فعلی میزان SAF مجاز در موتورهای جت تحت شرایط فعلی وجود دارد. امروزه در موتورهای جت تجاری استفاده حداکثر ۵۰ درصدی از SAF همراه با نفت سفید مجاز است. این موضوع، توانایی کربن‌زدایی از پروازها در مسیرهای دوربرد را با استفاده ۱۰۰ درصدی از SAF نشان می‌دهد و جهان را یک قدم به هوانوردی صفر خالص نزدیک می‌کند.

شای وایس، مدیر عامل شرکت ویرجین آتلانتیک می‌گوید: این چالش نقش مهمی را که SAF باید در کربن‌زدایی هوانوردی ایفا کند و اقدام جمعی فوری مورد نیاز برای توسعه مقیاس تولید و استفاده از SAF در سطح جهانی به رسمیت می‌شناسد.

چالش‌های دیگر

هزینه‌های بالای تولید سوخت، ریسک فناوری در مقیاس تجاری و میزان در دسترس بودن مواد اولیه، موانع دیگری برای استفاده بیشتر از SAF هستند. بریتانیا برای اطمینان از یک بازار باثبات و قابل گسترش، یک دستورالعمل را در مورد SAF صادر خواهد کرد که حداقل ۱۰ درصد سوخت جت تا سال ۲۰۳۰ از منابع پایدار تولید شود.

بریتانیا از طریق صندوق ۱۶۵ میلیون پوندی سوخت‌های پیشرفته روی توسعه SAF سرمایه‌گذاری می‌کند و با صنعت و سرمایه‌گذاران همکاری خواهد کرد تا بفهمد چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بخش را تضمین کند. در بیانیه دولت بریتانیا آمده است که این گام‌ها در تلاش برای حمایت از مشارکت گسترده SAF در حمل و نقل هوایی تجاری آینده است.

راشل اورارد، رئیس بخش پایداری شرکت رولزرویس می‌گوید: شرکت ما مفتخر است که موتورهای ترنت ۱۰۰۰ اولین پرواز تاریخ را با استفاده ۱۰۰ درصدی از سوخت SAF بر فراز اقیانوس اطلس تامین می‌کنند. این یک نقطه عطف باورنکردنی برای تمام صنعت هوانوردی در گذار به سوی انتشار کربن صفر است.

وی افزود: موتورهای ترنت ۱۰۰۰ در حال حاضر می‌توانند با ۵۰ درصد ترکیب SAF در پروازهای تجاری پرواز کنند و تا پایان سال ۲۰۲۳ ما ثابت خواهیم کرد که کل خانواده موتورهای ترنت و موتورهای هوانوردی تجاری ما با استفاده ۱۰۰ درصدی از SAF سازگار هستند.

سفر هوایی در سال ۲۰۱۹ مسئول تولید ۹۱۵ میلیون تن CO۲ در مقایسه با ۴۳ میلیارد تن کربن دی اکسید تولید شده توسط بشریت در سراسر جهان بوده است. با این حال، هواپیماهای دارای موتور سازگار با سوخت SAF امیدی برای پروازهای سبزتر در آینده به روی صنعتی است که هم اکنون سالانه ۲.۱ درصد از انتشار کربن جهانی را منتشر می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.