سعید محمد اختلافات را علنی کرد؛ قرار گرفتن مقابل دولت سیزدهم

سعید محمد تصمیم گرفته اختلافاتش با دولت به‏‌ویژه وزیر اقتصاد را علنی کند. پیش‏‌تر مشخص بود سردار سعید محمد در کابینه رئیسی ماندگار نیست

به گزارش تازه‌نیوز، آرمان ملی نوشت: «ناهماهنگی بی‏‌برنامگی و کم‌تجربگی از آفت‏‌های تیم اقتصادی دولت است. مطمئنا ترمیم تیم اقتصادی با نگاه کارآمدسازی از اولویت‏‌هاست البته سکوت مجلس جای تامل دارد. قطعا رضایت مردم مهم‏‌تر از رضایت سهم‌خواهان است، ولی ظاهرا از این تیم همه راضی‏‌اند، جز مردم»؛ این جملات از سوی فردی نگاشته شده که پیش از این به او لقب فرمانده جوان انقلابی داده بودند و جبهه پایداری برای پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ حساب کرده بود، اما سعید محمد اکنون نه‌تنها رئیس‏‌جمهور نشده، بلکه از دولت رئیسی نیز کنار گذاشته شده است. او را باید بازنده بزرگ انتخابات ۱۴۰۰ نامید چرا که دیگر نه مانند قبل جایگاهی در نهادهای نظامی دارد و نه دولت از او دلخوش است.

علنی کردن اختلافات

سعید محمد تصمیم گرفته اختلافاتش با دولت به‏‌ویژه وزیر اقتصاد را علنی کند. پیش‏‌تر مشخص بود سردار سعید محمد در کابینه رئیسی ماندگار نیست. در ابتدا عنوان شد او تصدی شهرداری مشهد و استانداری تهران را رد کرده اما هیچگاه پیشنهاد این سمت‏‌ها به او و رد آن از سوی سعید محمد جدی مطرح نشد و تنها سعید محمد گفت که بنا دارد تا در امور دانشگاهی مشغول فعالیت شود، اما این وعده او چندان با واقعیت تطبیق نداشت چنانکه دبیری شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری را پذیرفت اما در یک سفر کاری خبر عزل خودش را شنید. برخی دلیل عزل او را چنین عنوان کردند که خاندوزی در جایگاه وزیر اقتصاد معتقد بود که باید دبیرخانه شورای‌عالی مناطق به وزارت اقتصاد منتقل شود و قانون برنامه پنجم توسعه درباره آن اجرایی شود. اما سعید محمد به‌دلیل ارتباطاتش با رئیس دولت موفق شد تا مسئول دبیرخانه و مشاور رئیس‏‌جمهور شود و همین امر سبب چالش‏‌هایی شد که درنهایت به برکناری سعید محمد انجامید. پایان حضور او در جایگاه‏‌های مهم زمانی مشخص شد که پس از برکناری سعید محمد، حکم سرپرستی شورای‌عالی مناطق آزاد را به‌نام نصرا… ابراهیمی یکی از مدیران معزل شده محمد زده شده است. ابراهیمی فردی بود که در قوه‌قضائیه و در دوران حضور سیدابراهیم رئیسی، مدیرکل او بود و مدتی نیز در دفتر رئیسی فعالیت می‏‌کرد. او از افراد امین سیدابراهیم رئیسی محسوب می‏‌شود. از سوی دیگر برخی این سوال را مطرح کردند که چرا سعید محمد زمانی‌که در دولت و مناطق آزاد بود چنین انتقاداتی را مطرح نمی‏‌کرد؟

این مطالب را هم ببینید:

قالیباف چه نقشی داشت؟

برخی معتقد بودند که رئیس مجلس نقش مهمی در برکناری سعید محمد دارد. محمد مهاجری، فعال رسانه‏‌ای اصولگرا گفته بود «سعید محمد با نظر قاطع محمدباقر قالیباف وزیر کابینه رئیسی نشد.» ۲۳ آبان هم مهاجری نوشت: «رئیسی قصد اینکه کابینه تندرو و افراطی را وارد سیستم اجرایی کشور کند نداشته است، گرچه وجود افرادی مثل سعید محمد می‏‌توانست وزن کابینه را بالاتر ببرد و سنگین‏‌تر کند، اما به هر حال فشار قالیباف باعث شد که سعید محمد به طور کلی از کابینه حذف شود.»، اما حامیان قالیباف این ادعا را رد می‏‌کنند مانند غنی نظری، نماینده مجلس که می‏‌گوید: «اینکه گفته می‏‌شود اصرار آقای قالیباف بر سر اختلافشان با سعید محمد در پروژه یاس بوده است را رسانه‏‌های دشمن منتشر می‏‌کنند. آقای قالیباف در پروژه یاس نه پرونده‏‌ای دارد و نه محکومیتی. آقای محمد یکبار به جلسه کمیسیون آمد و اکثر اعضای کمیسیون تخصصی از او ناراضی بودند.» این نماینده مجلس گفت: شواهد نشان می‏‌دهد دولت از سعید محمد عبور کرده است. سیدغنی نظری افزود: «ایشان چند انتصاب داشتند. به طور مثال، آقای اسکندری را به منطقه آزاد اروند فرستاند و او با نماینده آنجا و مقامات محلی تعامل نداشت. حضور ضعیفی بعد از انتصاب داشتند. منطقه آزاد چابهار بی‏‌سرپرست است یا در برخی از مناطق عمر مدیریت کوتاه است.» اما احمدی بیغش، دیگر نماینده مجلس نظر متفاوت دارد و می‏‌گوید: «گزارش‏‌های نگران‌کننده‏‌ای در خصوص مداخلات در عزل و نصب‏‌های مدیران و امور دیگر به گوش می‏‌رسد که یکی از آنها مربوط به شایعات مداخله رئیس در برکناری دبیر مناطق آزاد کشور است لذا انتظار می‏‌رود در این زمینه شفاف‏‌سازی شود. قطعا خوشحال می‏‌شویم که این مطالب صحت نداشته باشد.»

پایان رابطه با رئیس‏‌جمهور

البته توئیت اخیر سعید محمد تنها نیش و کنایه او به دولت نبود. ۱۳ آبان سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‏‌الانبیا، مشاور سابق رئیسی در امور مناطق آزاد و دبیر سابق شورای‏‌‌عالی مناطق آزاد نوشت: خصوصیت یک جامعه با فرهنگ و اخلاق‏‌مدار اسلامی؛ شنیدن صدای مخالف و قانع شدن یا قانع کردن در یک فضای منطقی است. امیدوارم ریاست محترم قوه مجریه به منظور ایجاد انسجام ملی این گفتمان‌سازی را رقم بزند. مراقب ایران عزیز باشیم. گرگ‏‌ها در کمین‏‌اند.» این توئیت نشان می‏‌دهد که او دیگر ارتباطی با دولت ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.