فاجعه شوک نرخ ارز برای قیمت بنزین اتفاق می‌افتد؟ حامل‌های انرژی سال آینده گران می‌شوند؟

یک اقتصاددان از احتمال افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در سال آینده خبر می‌دهد.

به گزارش تازه‌نیوز، دکتر فرشاد مومنی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: آثار فاجعه شوک نرخ ارز امسال برملا شده و احتمالاً در سال آینده به سراغ نرخ ارز نمی روند، اما این خطر در کمین اقتصاد و جامعه ماست که دوباره گروه های قدرت و ثروت ناعادلانه در راستای حداکثر سازی منافع پرفساد خودشان و علیه تمامیت ارضی و امنیت ملی ایران، به سمت شوک به قیمت های حامل های انرژی وارد کردن، حرکت کنند.

به نقل از شفقنا، مومنی با تأکید بر اینکه بدترین سال های عملکرد اقتصادی سالهایی بوده که توزیع قدرت ناعادلانه شده است، بیان می کند که بسیار فاجعه آمیز است که ضد عادلانه ترین کارها را با عنوان اینکه می خواهیم عدالت برقرار کنیم، انجام می دهند و این سناریوی تلخ به ویژه در مورد بنزین مکرر اجرا شده است. رویکرد ناعادلانه ی توزیع قدرت و ثروت باعث شده که به واسطه فقدان تقاضای موثر برای دانایی، بدنه حکومت از نظر کیفیت کارشناسی با یک سقوط بی سابقه رو به رو شود.

ریس موسسه دین و اقتصاد بر به کارگیری سیاست اقتصادی مبتنی بر واقعیات با سایر کشورها تأکید دارد و عنوان می کند: کل مراوده تجاری بین چین و عربستان حدود ۸۰ میلیارد دلار است در حالی که در سال های اخیر سقف مراوده ایران با چین حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده است. چین لوتی محله نیست، این کشور با شامه تیزی در راستای منافع خود حرکت می کند و این ما هستیم که دچار توهم شدیم و انتظارات متوهمانه در این زمینه ها داریم.

آقای مومنی کانون اصلی مشکلات اقتصادی ایران را سقوط اندیشه می داند و درباره راه نجات از این موقعیت و شرایط می گوید: باید اعتماد اندیشه ورزان را برگردانند و راه را باز کنند که با عقل سلیم و با موازین کارشناسی به سمتی برویم که علم در فرایندهای تصمیم گیری و تخصیص منابع فصل الخطاب شود. بعد از اینکه تکلیف در سطح اندیشه روشن شد، نوبت به نظام قاعده گذاری می رسد؛ و بر این اساس، قاعده گذاری هایی که در ساختار اقتصادی عنوان شوک درمانی پیدا می کند، باید متوقف شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.