انگلیس به عملیات ضد جاسوسی سپاه پاسداران واکنش نشان داد

سخنگوی نخست وزیر انگلیس به بازداشت عوامل مرتبط با لندن در ناآرامی‌های ایران توسط سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.

به گزارش تازه‌نیوز، سخنگوی ریشی سوناک که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت: ما فوراً به دنبال اطلاعات بیشتر از مقام‌های ایرانی در مورد افراد دارای انگلیسی-ایرانی هستیم.

به نقل از ایرنا، مدعی شد: ما همیشه گفته‌ایم که هرگز نمی‌پذیریم از اتباع خود برای اهرم‌های دیپلماتیک استفاده شود و از دولت ایران می‌خواهیم که از بازداشت ناعادلانه اتباع انگلیسی و سایر اتباع خارجی دست بردارد.

دیروز هم وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به فشار افکارهای داخل این کشور پیرامون عملیات موفقیت‌آمیز سپاه، تکرار کرد که لندن این سازمان نظامی را به طور کامل تحریم کرده است.

جیمز کلورلی با انتشار پیام ویدیویی در حساب توئیتری خود به تشریح اقدامات دولت لندن در ماه‌های اخیر به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای بی اساس مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین پرداخت و ادعا کرد: ما به خاطر اقدامات بین‌المللی و داخلی ایران کارهای زیادی انجام دادیم. ما پلیس امنیت اخلاقی و قضات ایرانی را که معترضان در ایران را محاکمه می‌کنند، تحریم کردیم. ما همچنین شخصیت‌ها و شرکت‌های ایرانی را که پهپادهای نظامی در اختیار روسیه قرار داده‌اند تا برای سرکوب غیرنظامی در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد در فهرست تحریم‌ قرار دادیم.

این مطالب را هم ببینید:

وی بدون اشاره به مقصر وضع موجود در اجرای توافق هسته ای مدعی شد: در زمینه (احیای) برجام کار می‌کنیم تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم.

وزیر امور خارجه انگلیس در مسیر حمایت از نا آرامی‌ها در ایران هم به تحریم سپاه اشاره کرد و در اظهاراتی خلاف عرف دیپلماتیک گفت: ما ظالمان در ایران را مورد بازخواست قرار خواهیم داد.

این درحالیست که رییس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس نیز در اظهار نظری که نشانگر عمق خشم نامبرده از عملیات سپاه است، خواستار تحریم روزانه ایران شد. آلیسیا کرنز گفت: من اتباع غربی را تشویق می‌کنم تا ایران را ترک کنند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از ضربه به شبکه سازمان یافته مرتبط با انگلیس و فعال در جریان آشوب‌های اخیر در این استان و دستگیری هفت لیدر و عنصر اصلی آن خبر داد.

در این بیانیه آمده است: با الطاف الهی و اقدامات دقیق اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان شبکه‌ای سازمان یافته با عنوان «زاگرس» که با هدایت مستقیم عناصری از کشور انگلیس و تشکیل تیم از عناصر فعال ضدانقلاب در داخل و خارج کشور به هدایت و راهبری توطئه‌های براندازی بویژه در جریان آشوب‌های اخیر می‌پرداختند شناسایی و در یک عملیات موفق، ضربه خوردند.

این اطلاعیه افزوده است: در جریان ضربه به این شبکه، تعداد هفت نفر از عناصر اصلی و لیدرهای آن در داخل کشور که در امر برنامه‌ریزی، هدایت، تولید محتوا و اقدامات میدانی در اغتشاشات و آشوب های اخیر مشارکت داشتند دستگیر و همزمان با اقدامات فنی و سایبری، گروهها و کانال‌های مرجع آنان نیز از دسترس خارج و مسدود شد.

روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان ادامه داد: همچنین بین عناصر دستگیر شده، برخی افراد دوتابعیتی نیز حضور داشته اند که مترصد فرار از کشور بودند اما قبل از هر اقدامی در تور سازمان اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان گرفتار و روانه زندان شدند.

این بیانیه تاکید کرد: سازمان اطلاعات سپاه در حال شناسایی و تعقیب سایر عناصر داخلی و خارجی این شبکه است که اطلاعات تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در نشست با خبرنگاران گفت: آنچه مسلم است اینکه در جریان اغتشاشات اخیر تعدادی از شهروندان کشورهای اروپایی با نسبت‌های مختلفی از نقش آفرینی در جریان اغتشاشات بازداشت شده‌اند و پرونده برخی از آنها تکمیل شده و برخی نیز در مرحله تحقیقات هستند.

وی با بیان اینکه تعداد اتباع این کشورها و تعلق آنها به کدام یک از کشورها مشخص است، افزود: اطلاع کنسولی و سیاسی به کشورهای متبوع آنها داده شده است؛ ملاقات‌ها و مذاکراتی هم در این رابطه صورت گرفته است و بنابراین نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشورها به ویژه کشورهای حوزه اروپا و اروپای غربی در نقش آفرینی در اغتشاشات اخیر کاملا مسجل و روشن است و اطلاعات دقیق در این زمینه وجود دارد.

کنعانی اظهار داشت: برخی از آنها شرایطشان روشن‌تر است و اطلاع رسانی کافی درباره آن صورت گرفته است؛ متاسفانه برخی از این افراد مورد سوءاستفاده طرف‌های دیگری قرار گرفتند و در این زمینه اطلاعات دقیق وجود دارد.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه برخی از کشورهای غربی نقش سیاسی غیرسازنده‌ای در ارتباط با تحولات اخیر در ایران داشته‌اند، نقش آنها را کاملاً تحریک کننده و دامن زننده به تندروی‌ها و اغتشاشات توصیف کرد و افزود: برخی از این افراد که تعداد آنها هم قابل توجه بود، در ایران بازداشت شده‌اند و مقامات این کشورها در حوزه‌های رسانه‌ای دیدگاه‌هایی را در خصوص این افراد بازداشت شده اعلام می‌کنند یا در این زمینه گلایه‌ها و اعتراضاتی را مطرح می‌کنند اما ما در نشست‌های دیپلماتیک اطلاعات لازم را درباره جرم این افراد بیان کرده‌ایم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.