روند کم‌سابقه پول‌پاشی بانک مرکزی/ بازگشت به بازار شبانه

بانک مرکزی در اولین هفته دی ماه 1401 پس از سه هفته سکوت به بازار بین بانکی بازگشت و پول‌پاشی خود در بازار باز را نیز ادامه داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تجارت‌نیوز، موج تزریق پول بانک مرکزی در اولین هفته دی ماه ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت به طوری که بازار باز برای سومین هفته متوالی میزبان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی بود. همچنین سکوت بانک مرکزی در بازار شبانه نیز پس از سه هفته شکسته شد.

پول‌پاشی ۱۰۱ همتی بانک مرکزی در بازار باز

در مرحله چهل و دوم عملیات بازار باز و در هفته منتهی به ۵ دی ماه، ۲۲ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی، درخواست‌های نقدینگی خود را به بانک مرکزی ارسال کردند.

مجموع رقم درخواستی این بانک‌ها بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد تومان بود و بانک مرکزی در پاسخ به این درخواست‌ها و به منظور مدیریت پول در شبکه بانکی، ۱۰۱ هزار میلیارد تومان از منابع خود را در بازار باز عرضه کرد.

در این هفته، استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی به صورت توافق بازخرید، با حداقل نرخ ۲۱ درصد و سررسید هفت روزه انجام شد.

این مطالب را هم ببینید:

روند کم‌سابقه تزریق پول بانک مرکزی

با وجود اینکه این مبلغ از تزریق پول هفته گذشته بانک مرکزی کمتر است اما همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و پول‌پاشی‌های بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سه هفته متوالی، اتفاق کم‌سابقه‌ای در تاریخ عملیات بازار باز بانک مرکزی است.

لازم به ذکر است که با توجه به تزریق پول ۱۰۳ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به بازار باز در هفته گذشته، این مبلغ در هفته اول دی ماه به بانک مرکزی بازگشت تا خالص عملیات بانک مرکزی در این هفته منفی شود.

سکوت بانک مرکزی شکسته شد

بانک مرکزی در هفته نخست زمستان ۱۴۰۱ به بازار بین بانکی بازگشت و بسط پول خود در این بازار را از سر گرفت.

بازار بین بانکی که با نام بازار شبانه نیز شناخته می‌شود، سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌هایی که دچار کسری منابع شده‌اند بتوانند از این طریق نقدینگی موردنیاز خود را از طریق بانک‌های با مازاد منابع تامین کنند. سررسید استقراض در بازار شبانه کوتاه‌مدت‌تر از بازار باز و معمولا یک روزه است.

آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که این نهاد پس از سه هفته سکوت در بازار بین بانکی، این هفته با تزریق ۴۳۰ میلیارد تومان به این بازار بازگشته است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.