مخالفت بایدن برای ارسال سامانه موشکی به اوکراین/ روسیه تحریک می‌شود

یک رسانه آمریکایی اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمرکا با ارسال سامانه موشکی ای‌تی‌ای‌سی‌ام‌اس (ATACMS) مخالفت کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، رسانه آمریکایی پولیتیکو روز پنج شنبه به وقت محلی نوشت: ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سفر اخیر خود به واشنگتن، از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درخواست دریافت موشک های موسوم به ای تی ای سی ام اس با برد ۳۰۰ کیلومتر کرده است، اما کاخ سفید با این درخواست مخالفت کرده است.

به نقل از ایرنا، پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که دولت بایدن ارائه این تسلیحات به اوکراین را بسیار تحریک آمیز می داند و معتقد است این تسلیحات می تواند روسیه را تحریک کرده و جنگ در اوکراین را متشنج تر کند.

بر اساس این گزارش، بایدن در دیدار با زلنسکی گفته است: این ایده که ما تجهیزاتی متفاوت از تسلیحات ارسالی کنونی، به اوکراین ارائه کنیم، می تواند در ناتو، اتحادیه اروپا و سایر جهان اختلاف ایجاد کند. آنها به دنبال جنگ با روسیه نیستند و نمی خواهند وارد جنگ جهانی سوم شوند.

همزمان با سفر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به واشنگتن ، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن بسته ۱.۸۵ میلیارد دلاری کمک تسلیحاتی جدید از جمله سامانه موشکی پاتریوت به کی‌یف می‌دهد.

این مطالب را هم ببینید:

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از اعلام آمریکا مبنی بر ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت به اوکراین، اعلام کرد که ارسال این سامانه‌ها جنگ را طولانی خواهد کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیهپنجشنبه نیز روز با تبیین اهداف کشور متبوعش در جنگ اوکراین، اعلام کرد: همیشه پذیرای گفت وگوها و توافقات عادلانه برای تضمین امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در اروپا هستیم.

لاوروف اضافه کرد: اطمینان دارم که با سرسختی، صبر و اراده از اهداف والای خود که برای مردم و کشورمان حیاتی است، دفاع خواهیم کرد.

وی که با شبکه تلویزیونی روسی پروی (Pervy) مصاحبه می‌کرد، اظهار داشت: این در حالی است که همیشه باب گفت وگوها و توافقات عادلانه برای تضمین امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در اروپا باز است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.