اخبار مهم برای بورس امروز یک‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱

مهم‌ترین اخبار برای بورس امروز یک‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ کدام است؟

به گزارش تازه‌نیوز، با شروع جریان معاملات در روز گذشته، بورس تهران با عرضه قدرتمند از سوی فروشندگان روبه‌رو شد. فعالان بازار سرمایه معتقدند دیدگاه‌های محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی در راستای تثبیت نرخ دلار نیما در محدوده 28 هزار و 500 تومان و همچنین افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را نسبت به چشم‌انداز آینده نگران کرده است.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای روز گذشته با کاهش 3.45 درصدی، سقوط 56 هزار و 817 واحدی را تجربه کرد. سرانجام در روزی که نقشه بازار عموما به رنگ سرخ بود، شاخص کل با از دست دادن کانال مهم 1.6 میلیونی در محدوده 1 میلیون و 590 هزار و 497 واحد ایستاد.

به نقل از تجارت‌نیوز، از سوی دیگر شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با همتای خود در سمت سرخ دامنه نوسان اما با شیب کمتری نسبت به نماگر اصلی گام برداشت. در پایان جریان دادوستدهای شنبه شاخص کل هم‌وزن 2.43 درصد افت کردکه این افت موجب کاهش 11 هزار و 674 واحدی ارتفاع این شاخص شد و آن را در محدوده 469 هزار واحدی قرار داد.

اعداد و ارقام بازار نشان از چه دارد؟

ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز گذشته در محدوده 8 هزار و 917 میلیاردی قرار گرفت تا همچنان سطح بالای خود را حفظ کرده است. از سوی دیگر اما بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه، خبر از خروج 807 میلیارد پول از بورس می‌دهد که نشان از ترس نسبی حاکم بر فضای معاملات دارد.

امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و پیش بینی بورس در روز جاری از نگاه کارشناسان شرایط معاملاتی نوسانی با قدرت بیشتر فروشندگان است.

قرعه‌کشی خودرو به طور کامل حدف خواهد شد؟

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید براینکه وعده حذف قرعه‌کشی تا پایان سال همچنان بر قوت خود باقیست، اعلام کرد که قرعه‌کشی خودروها تا پایان امسال به صورت کامل، از دستور خارج خواهد شد و توصیه کرد باتوجه به اینکه قیمت‌ها در بازار آزاد واقعی نیست، مردم برای خرید خودرو، از بورس کالا اقدام کنند.

با حذف سیستم قرعه‌کشی خودرو، متقاضیان برای خرید خودرو به بورس کالا مراجعه خواهند کرد که این به معنی رونق معاملات در بورس کالا و رشد قیمت این نماد در تابلو بورس خواهد بود.

پژو ۲۰۷ و هایما S۸ در بورس کالا

بورس کالا امروز میزبان ۴۵۰۰ دستگاه خودرو از محصولات ایران خودرو خواهد بود که از این تعداد ۴۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی و ۵۰۰ دستگاه هایما S۸ است. بر این اساس مهلت ثبت سفارش هر دو خودرو ساعت ۱۷ امروز خواهد بود.

واریز سود سنواتی 30 میلیون سهامدار با سجام

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: بیش از ۳۰ میلیون سهامدار، ۵ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان سود سنواتی خود را از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) دریافت کرده اند. تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از پرداخت مطالبات جامعه سهامداری ایران حاکی از آن است از ابتدای سال جاری تا پایان هفته اول دی ماه، ۵ هزار و ۲۵۳ میلیارد و ۶۰۷ میلیون تومان سود سنواتی ۲۶۸ ناشر که به ۳۰ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۶۴ سهامدار تعلق داشت با استفاده از سامانه سجام به حساب سرمایه گذاران واریز شد.

نکته حائز اهمیت در خصوص واریز سود سنواتی در افزایش اعتماد سهامداران به سمت سرمایه‌گذاری در سهام است. فعالان بازار سرمایه امیدوارند سود سنواتی و همچنین سود تقسیمی شرکت‌ها به موقع و به شکل درست بین سهامداران تقسیم شود.

تکلیف محاسبه قیمت پایه با دلار توافقی چه شد؟

اجرای ابلاغیه جدید بورس کالا درخصوص محاسبه قیمت پایه با احتساب دلار توافقی که هفته گذشته با مخالفت وزارت صمت مواجه شده بود، با تغییر سیاست‌های ازی بانک مرکزی،  فعلا متوقف شده است.

دلار توافقی از این جهت که نرخ ارز شناوری است و با تغییرات دلار آزاد در بازار دستخوش تغییر می‌شود می‌توانست نقطه آغاز مناسبی برای حذف قیمت‌گذاری دستوری شود. حال با سیاست جدید و میخکوب کردن نرخ دلار نیما در قیمت 28 هزار و 500 تومان که فاصله حدود 40 درصدی با دلار آزاد دارد، این تفاوت نرخ به توزیع رانت و فساد منجر خواهد شد.

واریز سهام عدالت شرکت‌های غیر بورسی مشخص شد؟

عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: سعی می‌شود سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت با قسط بعدی پرداخت سود سهام عدالت، واریز شود.

تاخیر و ناهماهنگی در بحث واریز سهام عدالت به بی‌اعتمادی و ابهام این موضوع در اتمسفر اطراف بازار سرمایه دامن می‌زند. وجود کلماتی از قبیل “سعی می‌شود” در متن پاسخ رئیس سازمان بورس نشان از عدم وجود یک برنامه مدون در راستای واریز سهام عدالت این‌ شرکت‌ها دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.