تصمیم سرنوشت‌ساز درباره برجام/ توافق هسته‌ای به سرانجام می‌رسد؟

اکنون زمینه‌های احیای برجام بسیار اندک است اما هنوز می‌توان به احیای آن امیدوار بود. اکنون توپ در زمین آمریکایی‌هاست و آنها هستند که باید تصمیم بگیرند می‌خواهند به برجام برگردند یا خیر.

به گزارش تازه‌نیوز، وضعیت در حوزه سیاست خارجی بیش از همیشه مبهم است؛ از یک‌سو غربی‌ها فشارها بر ایران را افزایش داده‌اند و از سوی دیگر کم‌وبیش شنیده می‌شود که آنها نسبت به ادامه مذاکرات ابراز تمایل می‌کنند.

به نقل از نامه‌نیوز، غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «اکنون روابط ایران با غرب نسبت به گذشته بسیار تیره‌تر است اما این شرایط دلیل نمی‌شود به فکر بازگشت به برجام نباشیم. آمریکایی‌ها هم بی‌تمایل به بازگشت به برجام نیستند زیرا آنها در آستانه انتخابات قرار دارند و نیازمند حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران هستند. پس از آغاز جنگ اوکراین و اتهاماتی که متوجه ایران شد، غربی‌ها به نوعی خواستند با دورشدن از مذاکرات ایران را تنبیه کرده باشند و البته در به واسطه موضوعات حقوق بشر و حقوق زنان هم علیه جمهوری اسلامی ایران اقداماتی انجام دادن اما با همه اینها مسئله برجام را نادیده نگرفتند و حالا می‌خواهند در این مضوع از ما امتیازات بیشتری بگیرند».

او ادامه داد: «نباید فراموش کنیم که این ترامپ بود که برجام خارج شد اما من از آقایان ظریف و جهانگیری شنیدم که در اواخر دولت دوازدهم گفته بودند فقط امضای توافق باقی مانده است اما مورد پذیرش قرار نگرفته بود و گویا تصمیم بر این بود که این کار دولت جدید انجام شود. این کار اشتباه بود که تاوان سنگین آن را پرداختیم. من نمی‌دانم چرا تصور می‌شد امضای توافق در دولت جدید برگ برنده‌ای است در صورتی که اگر در دولت قبل این توافق امضا می‌شد بهره‌اش را دولت جدید می‌برد و این میزان هم درگیر مسائل و مشکلات مختلف نمی‌شد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «در دولت قبل این‌طور به نظر می‌رسید که وزارت خارجه تصمیم‌گیر است یا دست‌کم نقش مهمی در تصمیمات دارد اما اکنون این شرایط وجود ندارد و دستگاه دیپلماسی دولت کنونی آن توان لازم را ندارد».

رجایی در پایان گفت: «اکنون زمینه‌های احیای برجام بسیار اندک است اما هنوز می‌توان به احیای آن امیدوار بود. اکنون توپ در زمین آمریکایی‌هاست و آنها هستند که باید تصمیم بگیرند می‌خواهند به برجام برگردند یا خیر. البته ممکن است بخواهند با به درازا کشاندن این وضعیت موضع ما را ضعیف کنند».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.