خبر وزیر کار درباره پرداخت مطالبات بازنشستگان در سال ۱۴۰۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیش‌بینی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، ایرنا نوشت: سید صولت مرتضوی در برنامه تلویزیونی صف اول اظهار با بیان اینکه اجرای عدالت رویکرد این وزارتخانه است گفت: ۵۵ درصد از جامعه ایران بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی و خدمات گیرنده از وزارت تعاون هستند، بر اساس سیاست‌های دولت ما عدالت محوری، فساد ستیزی و کارآمدی را در دستور کارمان قرار داده‌ایم.

وی افزود: در حوزه‌های مسئولیت گسترده وزارت کار خدمات قابل توجهی ارائه می‌کند و نیازهای جامعه هدف را به منظور تحقق شعار دسترسی آسان به خدمات و شفافیت در پاسخگویی اجرایی می‌کنیم.

وزیر کار، ادامه داد: توسعه تعاونی‌ها، تسریع در واگذاری شرکت‌های دولتی، تقویت کارآفرینی، اشتغال توانمندسازی نهادهای کارگری، نوآوری در کسب‌وکارها و پایداری خدمات رفاهی در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از هفتاد روز از کار بنده در این وزارتخانه می‌گذرد گفت: چهار وزارتخانه ازجمله بهزیستی؛ کار، تعاون و رفاه تبدیل به یک وزارتخانه شده است که در برنامه‌ای، فعالیت‌ها را در وزارت کار احصا کرده‌ایم و کارگروه‌های مختلف در معاونت‌های متعدد وزارتخانه و صندوق‌های وابسته به حل نظام مسائل می‌پردازند.

پیش‌بینی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه یکی از طلبکارهای عمده دولت صندوق‌های بازنشستگی است گفت: در سنوات گذشته تعهدات گسترده‌ای در حوزه بازنشستگی برای دولت ایجاد شده که منابع آن تامین نشده است که در این دولت کسورات بازنشستگان پرداخت شد.

مرتضوی عنوان کرد: ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته مجموع صندوق‌ها از دولت بوده است که در یک بازه زمانی دولت سیزدهم حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته را پرداخت کرده است و ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز از سهام شرکت نفت اراک را بابت مطالبه‌های معوقه اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی‌های لازم از تهاتر نفت و از محل واگذاری سهام شرکت‌ها در این حوزه مطالبه صندوق‌ها صورت گرفته است تا در سال آینده نیز بتوانیم از مطالبات جامانده را از دولت بگیریم.

به گفته وزیر رفاه، در لایحه ۱۴۰۲ برای همه صندوق‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کمک دولت پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی عدم تعادل مصارف به منابع است گفت: باید به ازای هر هفت نفر بیمه پرداز یک نفر حقوق‌بگیر یا بازنشسته باشد در سازمان بازنشستگی کشوری، کاهش ورودی‌ها یا همان بیمه پرداز وجود دارد و در صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی ۵ بیمه پرداز به ازای یک نفر مستمری‌بگیر است ضمن اینکه بخشی از این منابع را دولت تامین می‌کند.

مرتضوی ادامه داد: ناکارآمدی‌هایی که در سنوات گذشته صورت گرفته است، دولت سخاوتمندانه منابع خوبی را در بودجه برای بازنشستگان پیش‌بینی کرده است و امیدواریم تا در آینده نزدیک دست صندوق‌های بازنشستگی را از جیب دولت دربیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: در این دولت خدمات درمانی برای بازنشستگان توسعه پیدا کرد و توسعه خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان در این دولت فراهم شد و اکنون بازنشستگان می‌توانند از هر مرکز درمانی طرف قرارداد از خدمات بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.