مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر شد؟/ عیدی کارمندان و کارگران چطور؟

در حالی‌که پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تعبیر خودش حامل یک خبر خوش برای بازنشستگان بود، حالا بازنشستگان منتظر رسیدن خبری درباره مبالغ دریافتی خود در آخر سال هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، یکی از سوالات پُرتکرار در فصل زمستان هر سال، سوال درباره زمان و مبلغ عیدی کارمندان، کارگران و بازنشستگان است. در حالی‌که پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تعبیر خودش حامل یک خبر خوش برای بازنشستگان بود، حالا بازنشستگان منتظر رسیدن خبری درباره مبالغ دریافتی خود در آخر سال هستند.

به نقل از تجارت‌نیوز، چندی پیش، میرهاشم موسوی- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در تشریح برنامه‌هایی که این سازمان در حوزه حمایت از بازنشستگان در دستور کار دارد، اعلام کرده بود که این سازمان همچنان به دنبال توسعه خدمات درمانی برای جامعه بازنشستگان است و در ضمن برنامه‌ای برای پوشش بیمه تکمیلی آنها دارد که به‌زودی اعلام خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرده بود که این موضوع در مرحله بررسی نحوه تامین منابع مالی لازم برای اجرای آن است که طی نشستی که با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی به نتیجه خواهد رسید و خبر خوشی برای بازنشستگان خواهد بود.

این مطالب را هم ببینید:

قانون درباره عیدی بازنشستگان چه می‌گوید؟

اما، مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان سال جاری چقدر خواهد بود؟ برای امسال، اخیرا بخشنامه بودجه برای تدوین لایحه بودجه سال آینده به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که در ضوابط مالی آن و در بخش اعتبارات هزینه‌ای، مبلغ پاداش پایان سال مانند سنوات اخیر مشخص نشده بود. اما بند (ج) این ضوابط نشان می‌دهد که «دستگاه‌های اجرایی مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی کنند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

همچنین، ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفان را معادل ۵۰۰۰ امتیاز تعیین کرده که با احتساب ضریب ریالی آن مبلغ عیدی به طور علی‌الحساب یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

عیدی کارمندان و کارگران چقدر خواهد بود؟

آنطور که در قوانین آمده میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است.

این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای پایه حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و با پایه حقوق چهار میلیون تومان برابر با هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین طبق تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه، مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بر اساس این توضیحات، عیدی کارمندان و کارگران در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.