فروش فوری ایران‌خودرو بدون قرعه‌کشی از فردا دوشنبه ۱۲ دی

بررسی آگهی‌های موجود نشان می‌دهد که قیمت در بازار از ۵۲۰ میلیون تومان شروع و تا ۶۹۵ میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش تازه‌نیوز، بورس کالا فردا و پس‌فردا میزبان عرضه خودرو‌های هایما، پژو ۲۰۷ و لاماری است. خرید این خودرو‌ها به صرفه است؟ حدودا ۵ ماهی می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده و قرار است امروز نیز پژو ۲۰۷ و هایما S۸ روی تابلوی معاملات برود.

به نقل از اقتصاد۲۴، طبق اعلام ایران‌خودرو امروز در مجموع ۴۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی در بورس کالا عرضه می‌شود. قیمت پایه این خودرو ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است و خریداران باید تمامی این مبلغ را در حساب وکالتی خود داشته باشند.

البته هزینه‌های جانبی خودرو همانند بیمه و شماره‌گذاری و هزینه‌های ثابت به ۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان می‌رسد و همچنین علاوه براین مبلغ باید ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی است که براساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود.

این مطالب را هم ببینید:

از سوی دیگر


و این یعنی خریداران پژو ۲۰۷ حداقل ۵۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان نسبت به بازار آزاد، خودرو خود را ارزان‌تر می‌خرند.

قیمت هایما S۸

امروز تنها یک عرضه نداریم و قرار است ۵۰۰ دستگاه هایما S۸ نیز در بورس عرضه شود. قیمت پایه این محصول ۹۳۴ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین هایما همانند سایر خودور‌ها هزینه بیمه و شماره‌گذاری که مجموعا ۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان و ۱۳ درصد مالیات را نیز دارد.

قیمت هایما در بازار از ۹۰۰ میلیون تومان شروع و تا یک میلیارد و ۷۰۰ تومان می‌رسد؛ یعنی خریداران هایما از بورس کالا با هزینه خواب پول و نوسان بازار خودرو حداقل ۱۷ درصد سود می‌کنند.

لاماری چه زمانی به بورس می‌آید؟

همچنین قرار است فردا یعنی دوشنبه ۱۲ دی ماه نیز ۵۲۲ عدد لاماری سفید و مشکی در بورس کالا عرضه شود. قیمت پایه این محصول ۹۸۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده و خریداران باید ۵۰ درصد از قیمت محصول را به عنوان پیش‌پرداخت در حساب وکالتی خود داشته باشند.

بررسی آگهی‌های موجود در سایت‌ها نشان می‌دهد که قیمت لاماری از حدود یک میلیارد و ۸۵۰ شروع و تا دو میلیارد تومان می‌رسد. یعنی خودروی عرضه شده در بورس کالا حدود یک میلیارد تومان با قیمت بازار اختلاف دارد؛ اما احتمالا میزان تقاضا برای لاماری بالا باشد و قیمت بورس کالا نیز میلیاردی شود.

در هر صورت قیمت خودروی عرضه شده در بورس کالا با احتساب زمان پول و هزینه‌های جانبی باز هم حدود یک میلیارد تومان ارزان‌تر از بازار آزاد است.

خرید خودور از بورس به صرفه است؟

در این گزارش قیمت ۳ خودرو را در بازار آزاد و بورس کالا مقایسه کردیم. باید اشاره داشت که هر خریدار می‌تواند از ۳ تا ۳۰ درصد با خرید خودرو از بورس کالا سود کسب کند. همچنین به واسطه خرید خودرو از بورس کالا جیب دلالان خالی و کارخانجات و مردم به سود واقعی خود می‌رسند؛ چرا که خودرو با قیمت عادلانه معامله می‌شود.

این روز‌ها شاهد رکوردشکنی عرضه خودرو در بورس کالا هستیم؛ با وجود این رکوردشکنی تا پایان ماه چه تعداد خودرو و با چه قیمتی در بورس عرضه شده است؟

عرضه خودرو در بورس کالا در آستانه ۵ ماهگی است و تا هفته گذشته در حدود ۱۷۷۶۶ دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شده است. این عرضه‌ها باعث شده که ارزش معاملات بورس کالا نیز رکوردشکنی کند؛ از ابتدای سال تا پایان پاییز ارزش معاملات بورس کالا به ۶۳۱ همت رسید و رکورد خود را از ابتدای تاسیس تا به امروز شکست.

برخی از کارشناسان می‌گویند رکوردشکنی بورس کالا ناشی از عرضه خودرو است و اگر این عرضه‌ها تا پایان سال ادامه داشته باشد شاهد رکوردشکنی مجدد در معاملات کلیت بازار سرمایه خواهیم بود.

در فصل پاییز در مجموع حجم معاملات بورس کالا به حدود ۱۳، ۴۴۳ عدد رسید و این افزایش سود کارخانجات و خریداران خودرو را نشان می‌دهد.

خرید ارزان خودرو از بورس

هفته گذشته بود که ۲۰۰۰ دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ در بورس کالا عرضه شد که با توجه به میزان تقاضا قیمت این محصول به ۴۶۹ میلیون تومان (قیمت تمام شده محصول به همراه هزینه‌های جانبی) رسید. بررسی آگهی‌های موجود نشان می‌دهد که قیمت در بازار از ۵۲۰ میلیون تومان شروع و تا ۶۹۵ میلیون تومان می‌رسد و این یعنی خریداران پژو ۲۰۷ حداقل ۵۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان نسبت به بازار آزاد، خودرو خود را ارزان‌تر خریدند.

گفتنی است در جریان این عرضه، میانگین قیمت تمام‌شده این خودرو‌ها به ۲۲۴۸ میلیارد تومان رسید؛ اما با احتساب قیمت کارخانه‌ای ۱۶۶۵ میلیارد تومان ۲۰۷ در بازار به فروش رفته است.

در نهایت با یک ضرب و تقسیم ساده به عدد ۵۸۳ میلیارد تومان می‌رسیم؛ یعنی ایران‌خودرو با عرضه تنها ۲۰۰۰ عدد پژو ۲۰۷ در بورس کالا حدود ۵۸۳ میلیارد تومان سود کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خودروساز با عرضه تارا و هایما در حدود ۲۰۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سود کسب کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.