آقای رئیسی قطار فقر از قطار پیشرفت جلو زد!/ ۳۰ درصد ایرانی‌ها در فقر مطلق!

وضعیت نابسامان اقتصادی در کشور و قرار گرفتن ۳۰ درصد ایرانی‌ها در فقر مطلق، همراه با سخنرانی‌های متعدد سید ابراهیم رئیسی در خصوص سرعت قطار پیشرفت کشور، با واکنش تند یک روزنامه‌نگار همراه شد.

به گزارش تازه‌نیوز، مطابق آمار منتشر شده حدود ۲۵ میلیون نفر از ایرانی‌ها در فقر مطلق هستند. محمد‌صادق جنان‌صفت در جهان صنعت نوشت: در حالی که سیدابراهیم رئیسی در هر فرصتی از شتاب گرفتن قطار پیشرفت اقتصادی در این نظام می‌گوید و باور دارد یا بر زبان می‌آورد که دلیل اعتراض‌های تازه در ایران متوقف کردن پیشرفت‌های این دولت است و در حالی که هواداران افراطی دولت هنوز توپ را به زمین دولت قبل می‌اندازند شوربختانه فقر در ایران پیشرفت شتابان دارد. آمارهای ارائه‌شده از یک نهاد رسمی و دولتی نشان می‌دهد در حالی که باید براساس گفته‌های دولت فعلی از شتاب به زیر خط فقر رفتن ایرانیان کاسته می‌شد روندها واژگونه شده است. تازه اگر فرض بر این باشد که دولت قبلی مسوول پیشرفت فقر بوده است باید گفت رئیس دولت فعلی در آن زمان رئیس قوه قضاییه بوده و قالیباف هم رئیس مجلس بوده است و هیچکدام کاری نکرده‌اند.

حقیقت عریان این است که قطار پیشرفت فقر شتابان‌تر از قطار پیشرفت مورد ادعای رئیسی حرکت می‌کند. در تازه‌ترین گزارش وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی آمده است: «خط فقر مطلق که نشان می‌دهد هر فرد چه میزان درآمد را برای تامین حداقل نیازهای اساسی زندگی نیاز دارد، برای سال ۱۴۰۰ محاسبه شده که بر مبنای آن ۳۰ درصد از مردم ایران یا ۲۵ میلیون نفر دچار فقر مطلق هستند. البته نرخ فقر در مناطق روستایی از ۳۵ درصد هم عبور می‌کند. نرخ فقر متوسط کشور که در چهار سال گذشته دچار افزایش از حول ۲۰ درصد به ۳۰ شده است، روشن می‌کند افت وضعیت اقتصادی متوسط ایران، با افتادن جمعیت بیشتری از ایران در دام فقر هم‌زمان شده که لزوم بازنگری جدی در سیاست‌های اقتصادی را یادآور می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

ادامه این روند با توجه به اینکه سیاست‌های اقتصادی اتخاذشده از سوی دولت و مجلس در جاده سیاست خارجی به بن‌بست می‌رسند و دولت و شهروندان با ادامه تحریم‌ها با هم فقیر می‌شوند چشم‌انداز غم‌انگیزی را برای جامعه فقرزده ایران ترسیم می‌کند. متاسفانه باید تاکید کرد این دولت توانایی کارشناسی و بوروکراتیک برای عبور دادن اقتصاد از این وضعیت اندوه‌بار را ندارد و به جای اینکه شرایط را بهتر کند به قول علی لاریجانی رئیس سابق مجلس وضع موجود را توصیف می‌کند‌. فقیران ایرانی هیچ امیدی به این اقتصاد در حال فرو رفتن در گرداب را ندارند و باید راه و برنامه تازه‌ای اتخاذ کرد. شهروندان ایرانی چه باید کنند که دیده شوند و نظام سیاسی آنها را در معادلات خود در صدر بنشاند. تا روزی که سیاست خارجی در صدر است و ایرانیان در مرتبه چندم قرار دارند گره‌ها سفت‌تر و کورتر می‌شوند.

۳۰ درصد ایرانی‌ها در فقر مطلق

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.