کاهش قیمت دلار تهران با سیگنال روسی

دیروز قیمت دلار در بازار معاملات تهران، روند کاهشی داشت. این اسکناس امریکایی از ابتدای هفته تا کنون حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان‌ شد و دیروز محدوده ۴۰ هزار تومانی قیمت دلار شکست. سیگنال بازارهای موازی نیز بر مدار دلار تهران چرخید.

به گزارش تازه‌نیوز، دیروز سه‌شنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱، قیمت دلار در بازار آزاد روند کاهشی را در پیش گرفت.

به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار معاملات تهران از ابتدای هفته جاری تا لحظه نگارش این گزارش حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افت قیمت داشت. بنابراین گمانه‌زنی‌های برخی فعالان بازار در خصوص کف‌سازی در محدوده ۴۰ هزار تومانی را فعلا نقض شده است.

دیروز فضای بازار معاملات همچنان انتظامی بود و این روند نزولی قیمت، معامله‌گران خرد را برای فروش به بازار کشاند. سیگنال‌هایی مانند تمایل شدید ایران برای پیش‌قدم شدن در مذاکرات هسته‌ای برجام با طرف غربی و ارائه راهکارهای ۸ و ۱۰ بندی از سوی کانون صرافان ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس به قوت سیگنال‌های کاهشی قیمت دلار بازار معاملات تهران دامن زده است.

کاهش دلار با سیگنال روسی

روز دوشنبه رافائل گروسی، دبیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از لغو سفر اعضای هیئت به تهران خبر داد. به عقیده برخی از فعالان ارزی این موضوع می‌توانست به عنوان سیگنال منفی در بازار امروز باشد، اما روند معکوس شد و دیروز بازار با سیگنال روسی ریخت.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در یک توییت نوشت:«اخیراً ایران چندین بار آمادگی خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین درخصوص بازگرداندن برجام تائید و به درستی اعلام کرد که توپ در زمین غرب است.»

به اعتقاد معامله‌گران بازار، خبردرمانی از نوع برجام دوباره برای کنترل بازار به جریان افتاده است. برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که مردم تجربیات گذشته بازار و نهاد پولی کشور را پشت‌سر گذاشته‌اند و دست بازار برای آن‌ها رو شده است.

برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که قیمت دلار با تورم همراه نیست و تنها سیگنالی که می‌تواند این اسکناس امریکایی را به طور واقعی کاهش دهد، رفع تحریم‌هاست. بازارساز اما فعلا با قدرت در بازار در حال عرضه ارز است. از سوی دیگر بازار نیز به خوبی به سنت تغییر مدیریت نهاد پولی کشور پاسخ داد و روند نزولی را در پیش گرفت.

دلار بازارهای موازی ریخت

دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی فرزین و راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی از قوی‌ترین سیگنال‌های بانک مرکزی برای بازار ارز است. امروز قیمت دلار بازار متشکل ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان از سوی نهاد پولی کشور اعلام شد و محدوده ۳۷ هزار تومانی روزهای گذشته را شکست.

قیمت دلار در بازارهای موازی نیز آلارم کاهش قیمت دلار را به تهران داد. اکنون دلار سلیمانیه نیز در محدوده قیمتی دلار تهران قرار دارد. دلار هرات که امروز در کف کانال ۴۰ هزار تومانی باز شد، در لحظه نگارش این گزارش به قیمت ۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

درهم امارات که در هفته گذشته به قیمت ۱۳ هزار تومانی نیز رسیده بود، از ابتدای این هفته روند کاهشی داشت و امروز با قیمت ۱۰ هزار و ۹۷۰ تومان در بازار معامله شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.