اقدام مجلس علیه خودش در مورد عرضه خودرو در بورس!

مجلسی‌ها در نامه‌ای که به شورای رقابت نوشته‌اند، انتقادات تندی نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا مطرح کرده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، دنیای اقتصاد نوشت:نمایندگان امضاکننده این نامه، شیوه فعلی عرضه خودرو در بورس کالا را غیرقانونی و ضدرقابتی توصیف کرده‌اند و می‌گویند «هیچ قاعده و ضابطه‌ای در خصوص دستورالعمل تعیین قیمت در این شیوه لحاظ نشده و لذا شاهد سفته‌بازی‌های فاحش و نوسانات غیرموجه و بدون ضابطه در قیمت‌های معاملاتی خودرو در بورس کالا هستیم.» البته این تنها انتقادی نیست که از خانه ملت نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا به گوش می‌رسد. در چند روز گذشته شاهد مصاحبه‌های پیاپی‌ از نمایندگان مجلس یازدهم بودیم که شیوه عرضه خودرو در بورس کالا را در کانون انتقادات خود قرار داده و آن را مقصر نابسامانی بازار خودرو معرفی کرده بودند.

این اقدامات نمایندگان مجلس در حالی صورت ‌می‌گیرد که پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا برای بار اول توسط همین نمایندگان در طی بررسی قانون ساماندهی صنعت خودرو مطرح شده بود. اوایل روی کار آمدن مجلس یازدهم بود که نمایندگان جدید خانه ملت به دنبال به تصویب رساندن طرحی در جهت ساماندهی صنعت و بازار خودرو بودند. در خلال بحث‌ها در این باره، مجلسی‌ها پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا را مطرح کردند و اصرار زیادی هم بر عملی شدن آن داشتند. گرچه با رفت‌و‌برگشت‌های زیاد این طرح به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، درنهایت بند مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا وارد متن نهایی قانون ساماندهی صنعت خودرو نشد؛ اما نباید فراموش کرد این خود نمایندگان مجلس بودند که خواستار ورود خودرو به تالار شیشه‌ای بورس شده بودند.

این مطالب را هم ببینید:

حالا به نظر می‌رسد بعد از اجرایی شدن این طرح و زمانی که نمایندگان احساس کردند عرضه خودرو در بورس کالا تاثیری را که انتظار داشتند بر بازار خودرو نگذاشته به‌ انتقاد از آن روی آورده‌اند. از طرف دیگر شاید بتوان بسیاری از تصمیمات مجلس را بیشتر و شدیدتر از عرضه خودرو در بورس کالا در نابسامانی بازار خودروی کشور موثر دانست. برای مثال یکی از مشکلات اساسی بازار خودروی کشور شکاف عمیق عرضه و تقاضا و همین‌طور دلالی و واسطه‌گری در بازار است؛ معضلاتی که مجلسی‌ها با تصمیمات خود آن را تشدید کرده‌اند. برای مثال این مجلس بود که طی دو مصوبه مختلف باعث شد بیش از ۷۰درصد از تولیدات خودروسازان به قیمت کارخانه و با امتیازات ویژه به فروش برسد. طبق ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مصوب مجلس است، خودروسازان موظف هستند ۵۰درصد از تولیدات خود را به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص دهند. علاوه بر این، ۲۰درصد از محصولات خودروسازان نیز طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و اصلاحیه جدید ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که اینها هم مصوب مجلس هستند به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص پیدا می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.