ایران عقب‌نشینی می‌کند/ هدف آمریکا آشوب در خاورمیانه است؟

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ایران عقب‌نشینی می‌کند تا گره برجام باز شود.

به گزارش تازه‌نیوز، علی بیگدلی تحلیلگر و کارشناس مسائل بین الملل درباره «احتمال از سر گیری مذاکرات هسته‌ای می‌گوید: نظام بین‌الملل بعد از جنگ سرد، هیچ موقع به اندازه الان دچار سردرگمی و آشفتگی نبوده است. در واقع جنگ اوکراین، احتمال نزدیکی چین و روسیه، نشست اردوغان با پوتین و عدم از دعوت ایران در نشستی که درباره سوریه که توسط ترکیه برگزار می‌شود و… ایران را با شرایط دشواری مواجه کرده است.

به نقل از رویداد۲۴، او در تحلیل این وضعیت می‌گوید: شرایط دشوار یعنی همسایه‌ها و کشورهای دیگر به ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان، تحت تاثیر اتفاقات اخیری که در ایران رخ داد، واکنش‌های تند و سختی نشان دادند و این فضا را عاملی برای کمای برجام مطرح کردند. البته آن‌ها تلاش‌شان را برای فشار به ایران انجام می‌دهند تا امتیاز‌های بیشتری بگیرند، به همین دلیل شاهد شکل‌گیری سونامی عظیم غربی علیه ایران هستیم.

تحلیلگر مسایل بین‌الملل در ادامه گفت: تحرکات ضد ایرانی اروپایی‌ها بر خلاف رویه ایالات متحده بود. یعنی آمریکایی‌ها در چند وقت اخیر و در جریان بحران اعتراضات در ایران، خویشتن‌داری کرده و رفتار شدیدی نشان ندادند. برای اینکه آمریکا به هیچ وجه مایل نیست در خاورمیانه آشوب به پا شود، چون در این‌صورت «طرح ابراهیم» نتانیاهو متوقف خواهد شد و سرمایه‌گذاری‌های غرب در منطقه به خطر خواهد افتاد. دقیقا به همین دلیل امانوئل ماکرون از ایران خواست، نفوذش در خاورمیانه را کمتر کند.

بیگدلی می‌گوید: با وجود همه تلاش‌هایی که در ضدیت با ایران انجام می‌شود، مسئولان ایرانی می‌خواهند مطالبات بلوکه شده را آزاد کنند تا شاید با کاهش گره‌های اقصادی فضای داخل را آرام کنند. به همین دلیل ایران چشم‌انتظار برجام است.

او افزود: هم ایران و هم آمریکا خیلی علاقه‌مند به از سرگیری مذاکرات و در نتیجه احیای برجام هستند. البته این احتمال هم می‌رود، اروپایی با دیپلماسی پنهانی وارد عمل شوند؛ بنابراین پنجره‌های برجام به کل بسته نشده است و شرط اصلی بازگشت به میز چیزی جز این نیست که ایران باید از انتظارات گسترده‌اش دست بکشد و به برداشته شدن تحریم‌های برجامی رضایت بدهد.

بیگدلی می‌گوید: ایران به دلیل وضعیت بسیار بسیار مرارت‌بار اقتصادی چاره‌ای جز امضای قرارداد هسته‌ای ندارد. حتی می‌توان گفت، ایرانی‌ها تصمیم به نوعی عقب‌نشینی هم گرفته‌اند تا بالاخره گره برجام باز شود. با این توضیح که ممنوعیت دونالد ترامپ برای آمدن به انتخابات هم در بازگشت امید به توافق اثری مستقیم دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.