پیش بینی تکان‌دهنده درباره ریزش قیمت دلار +جزئیات

قیمت دلار همچنان در کانال 39 هزار تومان است. برخی معتقدند ریزش قیمت دلار مقطعی است و مجددا بالا می‌رود اما برخی دیگر معتقدند جهش قیمت دلار مقطعی بود و بازار باز هم می‌ریزد.

به گزارش تازه‌نیوز، اگرچه قیمت دلار تا ۴۳ هزار تومان هم بالا رفت اما تغییر ناگهانی رئیس کل بانک مرکزی، سرآغاز کاهش قیمت دلار بود. قیمت دلار طی چند روز با ریزش‌های متوالی وارد کانال ۳۹ هزار تومان شد و همچنان در همین محدوده در نوسان است.

به نقل از تجارت نیوز، برخی معتقدند دلار در حال کف‌سازی در محدوده ۴۰ هزار تومان است اما برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند با برخی اقدامات و اصلاحات شاید بتوان به دوران دلار ۳۲ هزار تومان هم برگشت. آنچه در دامه می‌آید دیدگاه برخی از کارشناسان این حوزه درباره آینده قیمت دلار است.

سیگنال‌هایی برای دلار ۳۲ هزار تومانی

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی معتقد است آنچه باعث تغییر جهت دلار شد، سیاست‌های کلامی بانک مرکزی بوده واگرنه عملا نقدینگی بزرگی از جنس دلار نداریم که با تزریق آن بتوانیم به شکل واقعی بازار را مهار کنیم.

این کارشناس بازار می‌گوید: «اگر مردم برای فروش ترغیب شوند و به سیگنال‌های کلامی بازارساز اعتماد کنند و بفروشند، قیمت دلار تا قیمت ۳۲ و ۳۳ هزار تومان پایین می‌آید.»

دیبا با تاکید بر اینکه تفکر فعلی خرید دلار از سوی مردم مانند گذشته نیست، می‌گوید: «باید ببینیم در روزهای آینده عملکرد واقعی بانک مرکزی چگونه خواهد بود.»

کف بازار؛ دلار ۳۴ هزار تومانی

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی دیگر کارشناسی است که می‌گوید: «بر مبنای تحلیل تکنیکال، قیمت ۳۳ تا ۳۴ هزار تومانی پایین‌ترین محدوده قیمتی برای این اسکناس امریکایی تا ابتدای اسفند ماه است. با توجه به بحث افزایش نقدینگی و برآوردی که از عدم افزایش تولید ناخالص داخلی وجود دارد، به نظر می‌آید دولت می‌تواند کف دلار را با نرخ ۳۴ هزار تومان ببندد.

در حال حاضر سیاست بانک مرکزی جمع‌آوری نرخ‌های متعدد از بازار و نزدیکی قیمت دلار نیما و مبادله‌ای به یکدیگر است.

انتظار معامله‌گران در بازار ارز

همایون دارابی، کارشناس بازارهای مالی هم بر سیاست ارزی جدید بانک مرکزی تاکید می‌کند و می‌گوید: «بعید می‌دانم روند ریزشی فعلی به طور مداوم در بازار ادامه داشته باشد؛ ما باید صبر کنیم تا جزئیات بیشتری از سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه ارز و نرخ بهره مشخص شود.»

اما پیش‌ بینی دارابی از بازار ارز و روند قیمت‌ها چیست؟ او می‌گوید: «اگر ابهامات برقرار باشد و عرضه سنگینی از طرف بانک مرکزی صورت نگیرد و اگر معامله‌گرانی که الآن دست نگه داشتند ببینند در بازار نیما به آنها ارزی تخصیص داده می‌شود یا نه به نتیجه‌ای نرسند آن وقت با فشار افزایشی روی دلار مواجه می‌شویم. فعلا همه چیز متوقف است و ما منتظریم ببینیم که برگ بعدی که روی میز می‌آید چیست.»

کاهش قیمت دلار موقتی است؟

علی قنبری، دیگر کارشناس اقتصادی است که به ایسنا گفته است «کاهش قیمت در بازار ارز ناشی از عکس‌العمل به تغییر رئیس کل بانک مرکزی و سیاست‌های اعلامی او بوده است. اگر این سیاست‌ها با تئوری‌های علمی همراه باشد، پایدار خواهد بود. البته بسیاری از مسائل سیاسی و بین‌المللی روی بازار ارز اثرگذار است و اگر تغییراتی در برخی ساختارها اتفاق نیفتد، نمی‌توان گفت که کاهش نرخ ارز و تعادل در این بازار ادامه‌دار و پایدار خواهد بود.

سید مرتضی افقه، اقتصاددان هم در گفتگو با رویداد ۲۴ گفته است افزایش قیمت دلار با خبر تغییر ریاست کل بانک مرکزی چند روزی کُند یا متوقف می‌شود؛ اما اگر در مدتی کوتاه مشکل تحریم‌ها حل نشود یا حرفی از تداوم مذاکرات زده نشود، قیمت دلار به روند افزایشی خود بازخواهد گشت.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل کسری بودجه دولت و افزایش نقدینگی به تحریم‌ها بازمی‌گردد، ادامه داد: تحریم به‌تنهایی و مستقیما بر قیمت دلار اثرگذار است. فقط و فقط حرف‌های خوش بینانه یا بدبینانه نسبت به توافق آتی برجام یا مشابه آن و ترسیم افقی که تحریم‌ها رفع شوند می‌تواند فعلا روند گرانی قیمت دلار را متوقف کند.

فرمان سه برابر شدن قیمتی به بازار

میثم رادپور، کارشناس مسائل مالی به نرخ تورم اشاره می‌کند و می‌گوید: بازار ارز عقب‌تر از تورم است. ما در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد، تورم افسار گسیخته‌ای را شاهد هستیم.» او تاکید می‌کند عامل تحریم‌ها به اتفاقات امروز در بازار‌های مالی سرعت داده است. در کشور دوره ۱۰ ساله‌ای داشتیم که قیمت ارز ثابت مانده بود و در آن زمان امکان ثبات دستوری و کنترل بازار ارز وجود داشت، زیرا صادرات، تولید، واردات و فروش نفت داشتیم. اما اکنون چنین امکانی وجود ندارد و دولت نمی‌تواند قیمت دلار را به سادگی مهار کند.

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که قیمت دلار در فاز بعدی تا چه قیمتی ریزش خواهد کرد؟ گفت: نهایتا ۳۵ هزار تومان. او تاکید می‌کند که در صورتی که رییس کل جدید رویه‌های سابق را در بانک مرکزی تغییر دهد و برخلاف رییس سابق، از کارشناسان حوزه ارز به ویژه متخصصان این بازار در بخش خصوصی استفاده کند، می‌توان نسبت به ساماندهی بازار ارز در کشور امیدوار بود.

اما پدرام سلطانی، دیگر فعال بخش خصوصی است که معتقد است سیاست ارزی بانک مرکزی از همین الان مشخص است. سلطانی به گفته معاون اول رئیس جمهور اشاره کرده و می‌گوید معاون اول رئیس جمهور گفته نرخ دلار برای کالاهای اساسی را تا دو سال کنترل می‌کند. معنی این حرف این است که نرخ دلار در بازار آزاد ۳ تا ۴ برابر می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.