چرا سران قوا از ابزار دور زدن فیلتر استفاده می‌کنند؟!

یک نماینده مجلس گفت: حرمت امامزاده به متولی آن است، یعنی خود مسئولان دولتی باید حرمت‌ها را نگه دارند و اگر قرار باشد آن‌ها از فیلترشکن استفاده کنند، چه انتظاری دارند دیگران این حرمت را نگه دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، طی ماه های گذشته که کشور در فضای ملتهبی بسر می‌برد و در پی آن برخی شبکه‌های اجتماعی فیلتر شدند، هزاران کسب و کار به دلیل اختلال در اینترنت کشور تعطیل یا دچار مشکل شدند.

از سوی دیگر، تنگناهای اقتصادی نیز سبب تعطیلی تعداد بسیاری از کسب و کار‌های دیگر هم شد و به تولید داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی ضربه بسیاری وارد کرد. قبل‌تر از آن نیز، کشور با بحران کسب و کار و ایجاد اشتغال روبرو بود و مسئولان فقط وعده و شعار اشتغال می‌دادند که با این اوضاع، روند اقتصادی کشور دچار تشنج‌های متعدد شد و روی کسب و کار‌ها اثر منفی گذاشت.

به نقل از اقتصاد۲۴، در همین خصوص، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر قید و بند‌ها برداشته و به سمت تسهیل کسب و کار‌ها حرکت شود، سرمایه‌هایی که از کشور خارج می‌شوند، نه تنها جلویش گرفته می‌شود، بلکه سرمایه از خارج کشور نیز جذب داخل می‌شود و فعالان اقتصادی توان و ظرفیت خود را به میدان می‌آورند.

وی افزود: همچنین در کنار استفاده صحیح از منابع بخش دولتی می‌تواند در زمینه اقتصاد کارساز باشد و طبعاً اگر در جهت تسهیل کسب و کار‌ها و استفاده درست از منابع بخش‌های غیردولتی نیز گام برداشته شود، بخشی از کمبود سرمایه‌ها جبران می‌شود و کسب و کار‌ها رونق می‌گیرند. نکته دیگر در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی است که می‌تواند نیاز ما را تامین و زمینه را برای رقابتی شدن این بخش ایجاد کند.

ضرورت توسعه روابط اقتصادی با چین و رسیه

نماینده شیراز تصریح کرد: بحث دیگر در خصوص بهبود مسائل اقتصادی و رونق کسب و کار، توجه بیشتر به ارتباطات بین‌المللی است. در این زمینه می‌توان از ظرفیت چینی‌ها، روس‌ها، کشور‌های همسایه و حتی کشور‌های اروپایی که حاضر هستند با ما تعامل و همکاری داشته باشند، استفاده کرد و از این طریق محدودیت‌ها و فشار‌هایی که به کشور وارد می‌شود را کم کرد.

قادری اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور‌های آمریکای لاتین و آفریقا وجود دارد که لازم نیست به ما تکنولوژی صادر کنند و اگر بتوانند بازار خوبی برای مصرف کالا‌های ما باشند، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود؛ بنابراین اگر به درستی در جهت کاهش هزینه‌ها گام برداریم و منابع به درستی و به جا استفاده شود و هدر نروند، خیلی راحت، کار‌های جدی اقتصادی را می‌توان انجام داد.

وی گفت: از توان و ظرفیت پیمانکاران، فعالان و ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی نیز می‌توان کمک گرفت. در حال حاضر در شرایطی هستیم که منابع صرف کالا‌هایی می‌شود که امکان ساخت آن‌ها در داخل کشور وجود دارد، اما از خارج وارد می‌شود، صحبت بنده روی این مطلب نیست که مرز‌های کشور را به روی واردات ببندیم، اما اگر از تولیدات داخلی و فرهنگ مصرف داخلی حمایت شود، می‌تواند به رونق اقتصادی و کسب و کار کمک کند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس افزود: برخی واحد‌های تولیدی از نظر مقیاس تولید، کوچک هستند و از لحاظ اقتصادی توجیه اقتصادی ندارند. به عنوان نمونه برخی واحد‌های تولیدی که در کشور ایجاد می‌شوند مثل بعضی واحد‌های تولید گوشت سفید که واحد‌های کوچکی هستند، مقرون به صرفه نیستند و نمی‌توانند رقابت کنند و هزینه تمام شده آن‌ها بسیار بالا است، بنابراین باید مقیاس‌های اقتصادی در نظر گرفته شوند.

قادری یادآور شد: اگر به این نکته توجه شود که در قالب چارچوب‌های اقتصادی حرکت شود، بسیاری از مشکلات داخل حل می‌شود. ما می‌خواهیم موضوعات اولیه اقتصادی را نادیده بگیریم و مشکلات اقتصادی هم نداشته باشیم که این‌طور نمی‌شود. در واقع این‌طور نیست که کشور‌های دیگر، مشکلات اقتصادی کمتری داشته باشند یا ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان بیشتر باشد، اما به راحتی مسیر حرکت خود را اصلاح کرده‌اند و بعد از آن، کار‌ها و فعالیت‌های خود را سرعت داده‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح کرد: به عنوان نمونه در بحث امنیت غذایی کافی است قدری به ظرفیت‌های دریای شمال و جنوب کشور در تولید ماهی و میگو توجه شود و بتوانیم از ظرفیت‌های آب‌های داخلی به درستی استفاده کنیم، این مسئله می‌تواند بسیاری از معادلات کشور را برطرف کند. در خصوص کشاورزی نیز به همین منوال است. اگر کشاوزی به درستی انجام شود و به سمت کشاورزی علمی حرکت شود، بسیاری از نیاز‌های ما در این بخش از بین می‌رود و وابستگی نخواهیم داشت.

وی افزود: اکنون به درستی از توان علمی متخصصین در کشور استفاده نمی‌شود. این مواردی که ذکر شد می‌تواند در مسائل اقتصادی و ایجاد اشتغال گره‌گشا باشد، هرچند باید از خانواده‌ها و افراد نیز حمایت شود، اما نه به شکلی که راندمان کار تحت‌الشعاع قرار گیرد و مصرف‌گرایی در کشور تقویت شود؛ بنابراین اگر این نکات اولیه رعایت شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود و به این صورت نیست که نتوانیم از پس چالش‌ها برآییم.

تغییر مسئولان راهکار حل مشکلات است؟

قادری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییر مسئولان دولتی می‌تواند راه چاره باشد، گفت: ممکن است مسئولی در جای خود به درستی قرار نگرفته باشد و تغییر می‌کند و این‌طور نیست که افراد کنار گذاشته می‌شوند. ممکن است فردی در جایی که قرار گرفته، نتواند عنصر و نیروی موثر باشد و جرات و جسارت لازم یا دانش و اطلاعات کافی نداشته باشد.

نماینده شیراز تصریح کرد: ما همیشه به دنبال افراط و تفریط هستیم. گاهی اوقات از نیرو‌هایی تا لحظه مرگ استفاده و گاهی اوقات از نیرو‌های جوان صفر کیلومتر استفاده می‌شود که فاقد کمترین تجربه‌ای هستند و به آن‌ها مسئولیت‌های بزرگی واگذار می‌شود که هیچ کدام درست نیست. این افراط و تفریط‌ها در کشور مشکل ایجاد کرده است و باید سعی شود هر کسی در جای و پست خود قرار بگیرد و این جابجایی‌ها و قرار دادن افراد در جای خود می‌تواند موثر باشد و اقتصاد را راه بیندازد.

چالش فیلترینگ برای کسب و کارها

قادری در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه فیلترینگ برخی پلتفرم‌ها و از بین رفتن هزاران کسب و کار، چه تاثیری در اوضاع فعلی اقتصاد دارد؟ گفت: به دلیل حفظ امنیت کشور، فیلتر برخی پلتفرم‌ها را داشتیم و چاره‌ای نیست و باید بدانید که آمریکا هم استفاده از برخی پلتفرم‌ها را ممنوع کرده است؛ اما نباید همه پلتفرم‌ها داخلی باشد. باید به پلتفرم‌هایی اجازه دهیم در کشور کار کنند که حاضر باشند داخل ایران نمایندگی داشته باشند و مسئولیت و عواقب حمایت از گروه‌های تروریستی را بپذیرند و اگر از این طریق، آسیبی به امنیت ملی ما وارد شد، پاسخگو باشند. همین موضوع را کشور‌های اروپایی و آمریکایی نیز دارند و ما مسئله‌ای فراتر از این را نمی‌گوییم و نمی‌خواهیم فضای پلتفرم‌ها را فقط داخلی کنیم.

وی اظهار کرد: باید تمام تلاش ما این باشد که از پلتفرم‌های داخلی حمایت کنیم تا در بازار‌های بین‌المللی ورود کنند تا اوضاع‌شان کم و بیش بهتر شود و قطعاً اگر مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند، بهتر می‌توانند فعالیت کنند.

چرا سران قوا از فیلترشکن استفاده می‌کنند؟!

قادری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وقتی برخی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام فیلتر هستند و مردم با استفاده از فیلترشکن وارد این شبکه‌ها می‌شوند، روسای قوا در این فضا صفحه دارند و این باعث دوگانگی شده است، راهکار چیست؟ گفت: بنده معتقد هستم حرمت امامزاده به متولی آن است، یعنی خود مسئولان دولتی باید حرمت استفاده از آن را نگه دارند و اگر قرار باشد آن‌ها از فیلترشکن استفاده کنند، چه انتظاری دارند دیگران این حرمت را نگه دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با یک بام و دو هوا نمی‌شود کاری کرد و مسئولان باید دقت کنند و حکایت رطب خورده و منع رطب نباشد. نمی‌توان یک مسئله‌ای به مردم بگوییم، اما خودمان خلاف آن عمل کنیم و این در باور‌های مردم نمی‌گنجد، از این‌رو باید به گونه‌ای عمل شود که مردم عاشق کردار و رفتار ما شوند، نه اینکه با گفتار بخواهیم آن‌ها را راهنمایی کنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.