وضعیت بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت/ کاهش ۴٫۲ درصدی بورس

در دومین هفته دی ماه ۱۴۰۱ سکه امامی با کاهش دو میلیون تومانی بازدهی منفی ۱۰/۴۷ درصدی داشت. این در حالی است که در هفته اخیر سکه بازدهی نزدیک به ۲۰ درصدی داشت. تمام بازارها در این هفته افت کردند و سرمایه‌گذاری در هیچ‌کدام سودده نبود.

به گزارش تازه‌نیوز، بازدهی بازارها در دومین هفته دی ماه ۱۴۰۱ منفی بود. کمترین کاهش بازدهی در بازارها این هفته به بورس اختصاص یافت با ۴/۲ درصد کاهش در سطح یک میلیون و 579 هزار واحد را تثبیت شد.

به نقل از تجارت نیوز، در میان بازارهای سکه، طلا و دلار بازدهی بازار سکه با افت ۱۰/۴۷ درصدی بیشترین سقوط را در میان بازارهای سرمایه به خود اختصاص داد. پس از آن نیز طلا با ۵/۷۶ درصد بازدهی منفی و دلار با ۴/۸۳ درصد بازدهی منفی قرار دارند.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار  در این هفته ۴/۸۳ درصد نسبت به هفته اخیر  کاهش بازدهی داشت. این در حالی است که در هفته ابتدایی دی ماه بازدهی دلار ۶/۵۷ درصد نسبت به هفته ماقبل رشد داشت. قیمت دلار در معاملات بازار آزاد طی یک هفته ۲۰۰۰ تومان کاهش داشت.

صرافی ملی روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی، قیمت دلار را ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد.

محدوده ۴۰ هزار تومانی قیمت دلار در حالی از ابتدای هفته درهم شکست که روند قیمت‌گذاری سایر دلارها نیز از سوی بانک مرکزی اندکی کاهش داشت.

قیمت دلار در بازار متشکل ۳۷ هزار تومان و به‌صورت توافقی ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد. از نظر برخی معامله‌گران دلار، بازار آزاد در حال کف‌سازی در محدوده ۴۰ هزار تومانی و ماندن در کانال جدید بود، اما تغییر رئیس کل بانک مرکزی فعلا دلار را پایین کشیده است.

از سوی دیگر عده‌ای از کارشناسان بازار افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر را سیاست نهاد پولی کشور می‌دانند. آن‌ها می‌گویند که بانک مرکزی به دنبال این بود تا از طریق اوراق گواهی ۲۳ درصدی بانک‌ها بخشی از نقدینگی را فریز کند و به عبارتی پول در بانک‌ها حبس کند تا از این طریق تقاضای ارز را کنترل کند؛ اما این مساله نمی‌تواند روی کنترل نرخ ارز موثر باشد. چراکه رشد تورم بسیار بالاتر از سود سپرده‌هاست.

قیمت طلا

طلا این هفته  با ۱۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش قیمت با بازدهی منفی ۵/۷۶ درصدی همراه بود.

قیمت طلا در روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی ۱۴۰۱، به یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان‌ رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز  ۸ دی ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

این هفته در حالی بازدهی بازار سکه ۱۰/۴۷ درصد منفی بود که هفته گذشته این بازار ۱۹/۴۷  درصد رشد داشت.

روند قیمت سکه با وجود پایداری قیمت دلار در کانال ۳۹ هزار تومان اما در اواسط هفته به تناسب افزایش قیمت انس‌جهانی طلا در مسیر صعودی قرار گرفت. هر چند معامله‌گران در ۱۵ روز گذشته پرش‌های قیمتی ساعتی را در بازار فلز زرد شاهد بودند و این روند را تغییرات قیمتی محدود می‌دانند، اما تمایل بازار طلا و سکه بر افزایش قیمت است و حباب سکه نیز به تبعیت از افزایش قیمت، در بسیاری از روزها افزایشی بود.

 

بورس

معاملات هفته گذشته بورس در حالی رقم خورد که اکثر نمادهای بورسی افت قیمتی داشتند. این گزارش، نمادهایی که در هفته دوم دی ماه کمترین بازدهی را داشتند بررسی می‌کند.

شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر با رشدی مناسب به عدد یک میلیون و 647 هزار واحدی رسید و در این هفته با کاهش 4.2 درصدی، سطح یک میلیون و 579 هزار واحد را تثبیت کرد.

از سوی دیگر، تمامی شاخص‌ها در این هفته روند نزولی داشتند؛ به طوری که شاخص کل هم‌وزن با افت 1.6 درصدی در ارتفاع 473 هزار و 199 واحدی قرار گرفت.

جدول زیر نمادهایی که در هفته دوم دی ماه 1401 کمترین بازدهی را از خود را نشان دادند نمایش می‌دهد.

نمادهایی که در هفته دوم دی ماه کمترین بازدهی را داشتند.

همان‌طور که در جدول مشخص است نماد ولبهمن با افت 22.44 درصدی در این هفته کمترین بازدهی هفته دوم دی را از آن خود کرد.

لازم به ذکر است این نماد با سرعت به سمت حمایت 284 تومانی خود در حرکت است. باید دید این سطح حمایتی می‌تواند از ریزش بیشتر گدنا جلوگیری کند؟

پارتا و فرآور نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در هفته دوم دی ماه 1401 عملکرد خوبی را از خود نشان ندادند. این دو سهم به ترتیب 13.76 و 13.58 درصد در هفته اخیر افت قیمتی داشتند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.