دولت یکی از عوامل مهم توزیع رانت/ با این اوضاع هرگز نمی‌توان به رفاه رسید

روزنامه اطلاعات سیاست دولت‌‌ها در حمایت از اقشار ضعیف با دادن سهمیه (مانند قرعه‌کشی خودرو برای مادران و …) را شکست‌خورده و در راستای توزیع رانت معرفی کرده است. 

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه اطلاعات نوشت: دولت در ایران بخصوص در چند دهه اخیر، به جز موارد معدودی،‌ با وجود این که همواره خود را مخالف و دشمن رانت و رانت‌خواری معرفی کرده اما در عمل با اتخاذ سیاست‌هایش یکی از عوامل مهم توزیع رانت بوده است. از رانت انرژی ارزان گرفته تا رانت توزیع مسکن ارزان رانت تخصیص وام، رانت سهمیه قبولی در کنکور، رانت فرعه‌کشی خودرو و رانت صدور مجوز، رانت بیمه رایگان، رانت کاهش خدمت سربازی، رانت معافیت مالیاتی و… این فهرست بسی طولانی است. همه این توزیع رانت‌ها هم ظاهری مردم پسند و با نیت کمک به محرومین یا طبقات ضعیف داشته و تقریباً در هیچکدام از این موارد هم به هدف و نیت ابراز شده نرسیده و از قضا درست عکس آن عمل کرده است.

با این ساز و کار و با این حجم از دخالت دولت و حاکمیت در اقتصاد و همه وجوه دیگر زندگی جماعت هرگز نمی‌توان به رفاه و توسعه و تعادل بخشی به امور جامعه و پیشرفت رسید و با رانت مقابله کرد، اشتغال را به سطح مطلوبی رساند و تورم را مهار کرد و تولید را رونق بخشید و ثروت آفرید وقتی همواره در حال تلف کردن سرمایه‌ها هستیم هر چقدر هم که پاک باشیم و مومن و خدا ترس و خوش‌نیت و هر چه شب و روز نشناسیم و برای محرومان و توسعه نیافتگی کشور غصه بخوریم در عمل به جایی نمی‌رسیم تا کار را به خود مردم به ویژه شایستگان نسپاریم و تنها به عقل خود اکتفا نکنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.