افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو استارت خورد؛ شورای رقابت بازگشت!

شورای رقابت به بحث خودرو بازگشت و در اولین گام این هفته جلسه ای در ارتباط با تعیین دستورالعمل قیمت گذاری محصولات خودروسازان برگزار می کند.

به گزارش تازه‌نیوز،  هفته گذشته اخباری در رتباط با بازگشت شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری خودرو به گوش رسید. آن طور که اخبار می گویند سوراب هماهنگی اقتصادی سران سه قوه سال گذشته مصوبه را به تصویب رساندند که بر اساس آن شورای رقابت یک سال از دایره قیمت گذاری محصولات تولیدی شرکت های خودروساز خارج شوند و به جای آن سیاست گذار خودرویی با هماهنگی ستاد تنظیم بازار نسبت به تعیین قیمت کارخانه ای شرکت های خودروساز تصمیم گیری کند. اما این تصمیم که در دی ماه سال گذشته نهایی شده بود امسال در اولین ماه از فصل زمستان به پایان رسید تا بار دیگر صدای پای اعضای شورای رقابت در دفاتر فروش شرکت های خودروساز شنیده شود. اولین اقدام شورای رقابت در این بازگشت تشکیل کارگروه تخصصی خودرو در این شورا بود. اعضای پنج نفره کارگروه را دو نفر از اعضای شورای رقابت، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، رئیس جامعه حسابداران رسمی ایران و یک صاحب‌نظر در حوزه خودرو تشکیل می‌دهند.

این مطالب را هم ببینید:

 

به نقل از اکوایران، رئیس کارگروه نیز از میان دو عضو شورا تعیین می‌شود، همچنین نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربطی مانند وزارت صمت، انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن خودروسازان، شرکتهای خودروساز و… به‌صورت موردی و بر اساس موضوع جلسات به “کارگروه تخصصی خودرو” دعوت خواهند شد.

البته شورای رقابت تاکید کرده ماهیت این کارگروه تخصصی کارشناسی است و بررسی صنعت خودرو به‌صورت همه‌جانبه است تا از اختلاف نظرها جلوگیری شود و با حضور تمام ذی‌نفعان این بخش موضوع بازار خودرو مورد نقد و بررسی قرار گیرد و در نهایت تصمیم جامع و کاملی گرفته شود.

بررسی عملکرد شورای رقابت در گذشته نشان می دهد هر گاه این شورا در ارتباط با بحث قیمت خودرو تشکیل جلسه داده خروجی این جلسه افزایش قیمت کارخانه ای خودرو بوده است. البته فراموش نکنیم خودروسازان از نحوی تعیین قیمت محصولاتشان یا همان فرمول معروف قیمت گذاری اعضای شورای رقابت در ادوار گذشته راضی نبودند. حال که استارت بررسی تعیین قیمت خودرو در مبدا زده شده به نظر می رسد قیمت خودرو کارخانه ای خودرو بعد از بیش از یکسال که رنگ افزایش به خود ندیده بار دیگر در مسیر صعودی قرار گیرد.

رشد قیمت کارخانه ای خودرو قیمت های بازار را نیز قلقلک داده و سبب می شود تا قیمت های بازاری خودرو نیز با اهرم رشد قیمت کارخانه ای افزایش یابند. در این شرایط افرادی که خودرو در اختیار دارند و قصد عرضه آن به بازار را دارند تا به نتیجه رسیدن شورای رقابت منتظر می مانند تا خروجی جلسه های شورای رقابت مشخص شود سپس نسبت به برچسب قیمتی روی خودروهای در اختیار خود اقدام خواهند کرد. البته این روزها نیز بازار خودرو نوسانی دنبال می شود و شاهد حرکت سینوسی نمودار قیمت محصولات شرکت های خودروساز در بازار هستیم. اما باید منتظر ماند تا تعیین قیمت کارخانه خودرو از سوی شورای رقابت، تاثیرش را روی قیمت های بازاری خودروها بگذارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.