شرایط اقتصادی است؛ دست دولت تا کتف در جیب مردم رفته!

یک فعال سیاسی گفت: دولت تا کتف، دستش توی جیب مردم است و مرتب مالیات می‌گیرد. رییس سازمان مالیاتی می‌گوید ما می‌خواهیم مانند کشور‌های پیشرفته مالیات بگیریم، پس باید مانند کشور‌های پیشرفته هم خدمات بدهید.

به گزارش تازه‌نیوز، عملکرد دولت سیزدهم صدای خیلی‌ها را درآورده است و حتی افراد نزدیک به این دولت و بسیاری از اصولگرایانی که پیشتر همسو با دولت بودند را نیز وادار به واکنش کرده است.

طی روزهای گذشته بود که مصباحی مقدم عضو و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نگاه استراتریکی در دولت نمی‌بیند، اظهار کرد: آقای رئیسی قبل از انتخابات برنامه اقتصادی مدونی نداشتند و از برنامه هفت هزار صفحه‌ای ایشان هم بنده چیزی ندیدم؛ حتی از ایشان حضوری هم مطالبه کرده‌ام، اما ایشان چیزی به من ارائه نکرد، ضمن اینکه شخصا پیشنهاد‌هایی را به رئیس‌جمهور داده‌ام.

به نقل از اقتصاد۲۴، نابسامانی‌ها در حوزه‌های مختلف از انرژی و خودرو گرفته تا بودجه نویسی و گرانی کالاهای مصرفی به قدری زیاد است و دولت نیز چنان بی‌تدبیری از خود نشان داده که صدای خودی‌ها را هم درآورده است.

در همین رابطه غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص شرایط وخیم اقتصادی کشور پس از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت سیزدهم، گفت: متاسفانه تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی، بسیار ضعیف است و گزارش‌های خلاف به رییس جمهور می‌دهند. بسیاری از اعضای هیئت دولت یا از ترس یا از چاپلوسی یا از روی تملق و تزویر، روی به ارائه گزارش‌های نادرستی به رییس جمهور آورده‌اند؛ از این‌رو به آقای رئیسی پیشنهاد می‌کنم که یک تیم، متشکل از منتقدین به ترکیب هیئت دولت خود بیفزاید که وقتی وزرا خواستند به او گزارش دهند، گزارش از زیر دست منتقدین هم رد شود تا راستی‌آزمایی شود. به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود یک میلیون شغل ایجاد یا یک میلیون و چهارصد هزار مسکن ساخته خواهد شد، خلاف واقعیت است، چون ما حقیقت را در کف جامعه می‌بینیم. نباید رویکرد طوری باشد که گزارش‌سازی و عددسازی برای آقای رییس جمهور شود.

وی افزود: آقای رئیسی به مجموعه تیم خودش اعتماد دارد و آن‌ها هم، متناسب با روحیات رییس جمهور، به او گزارش می‌دهند و واقعیت‌ها را انتقال نمی‌دهند. از این‌رو، بهتر است آقای رئیسی، حوصله و سعه صدر خود را افزایش دهد و خود را بیشتر با واقعیت‌ها، روبرو کند. چقدر خوب بود که آقای رئیسی در اولین سال گزارش کاری‌اش می‌گفت آنچه در شان مردم است را نتوانستیم انجام دهیم و هر کاری کردیم وظیفه ما بود و بزرگ‌منشی خود را نشان می‌داد.

نماینده سابق رشت در مجلس تصریح کرد: دولت سیزدهم در دولت دوازدهم گیر کرده است، یعنی نتوانسته گذشته را فراموش کند. متاسفانه دولت سیزدهم خود را با دولت یازدهم و دوازدهم مقایسه می‌کند. مگر خط‌کش و ترازوی مردمی که به آقای رئیسی رای دادند، دولت قبل است. شاخص دولت نباید دولت‌های قبل باشد، بلکه باید آینده خوبی باشد که در شعار‌های انتخاباتی گفته شده بود.

جعفرزاده اظهار داشت: خواه یا ناخواه یک سال اخیر نشان داد که کشور وابسته به برجام است، چون با هر خبر مثبت از برجام، قیمت دلار کاهش می‌یافت و با هر خبر منفی، دلار بالا می‌رفت. این واقعیت را نمی‌توان با شعار انکار کرد. دولت این همه روی پیمان شانگهای مانور داد، اما یک دلار نمی‌توان جابجا کرد، زیرا تا FATF امضا نشود، دلاری نمی‌شود انتقال داد.

این نماینده سابق مجلس در ادامه  تصریح کرد: آقای رئیسی باید تکلیف را روشن کند، باید کاهش تنش را در دستور کار قرار دهد، باید کشور را به سمت امضای برجام ببرد، باید FATF را امضا کند، باید شرایط کشور را متعادل کند، وگرنه دو سال و نیم دیگر هم تمام می‌شود و مثل سالی که گذشت دیدیم که چهارصد درصد گرانی روی دست مردم ماند و چهار هزار کالا گران شد و متاسفانه دولت، چند هزار نیروی انسانی را از کار کنار گذاشت.

وی در ادامه بیان کرد: امروز ما با یک دولت تردمیلی مواجه هستیم، یعنی خیلی می‌دوند، اما درجا می‌زنند. به نظر من، اگر نقش رهبری نبود، اکنون بنزین هم گران می‌شد. متاسفانه کارنامه دولت ضعیف است، چون تیم دولت ضعیف است و نشانی از شجاعت در آن نیست. آمار مسکن، اشتغال‌زایی، طلاق، جرم و جنایت و… خلاف واقعیت است. افزایش بزهکاری، ناشی از اقتصاد ضعیف مردم است. مرتباً گفته می‌شود ۵۷ درصد افزایش حقوق داشتیم، چرا نمی‌گویید با این وجود هنوز حداقل حقوق کارگری به شش میلیون تومان نرسیده، چرا با عدد‌ها بازی می‌کنید؟ از طرفی، امنیت مردم کاهش پیدا کرده است. الان اگر در خیابان با تلفن همراه صحبت کنید هر لحظه امکان دارد یک نفر بیاید و گوشی شما را سرقت کند. یک آمار از بازماندگان تحصیل را دربیاورید تا ببینید اقتصاد چقدر ضعیف شده است.

نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: دولت در همه کار دخالت می‌کند و کلاً فضای تقابلی شکل گرفته است. از طرفی، وزارت ارشاد به جان هنرمندان افتاده است، وزارت رفاه اجتماعی نیز با بازنشستگان درگیر است، وزارت راه و شهرسازی نیز در کار موجر و مستاجر ورود کرده و دخالت‌های بی‌جا، کار را پیچیده کرده است. جای خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت، اصلاح نظام اداری، اصلاح امور گمرک، تعیین حقوق ایثارگران و… را دخالت‌های بی‌جای دولتی گرفته است و از آن طرف، دولت هم تا کتف، دستش توی جیب مردم است و مرتب مالیات می‌گیرد. رییس سازمان مالیاتی می‌گوید ما می‌خواهیم مانند کشور‌های پیشرفته مالیات بگیریم، پس باید مانند کشور‌های پیشرفته هم خدمات بدهید. مردم بسیاری بیمارند، ولی به واسطه گرانی‌ها، جرات نمی‌کنند به دکتر مراجعه کنند. با این روند، پایگاه اجتماعی آقای رئیسی، روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

جعفرزاده گفت: با آوردن ۲۰ هزار روحانی به بانک‌ها نمی‌توان بانک اسلامی داشت و جلوی فساد را گرفت، زیرا مکانیزم و بخشنامه‌ها باید اسلامی باشد. چرا با این تصمیمات نادرست، مردم را به روحانیت بدبین می‌کنید؟ این تصمیمات، دین مردم را تضعیف کرده است، چون اکثر کار‌ها علمی نبوده و به دین ربط داده می‌شوند. متاسفانه مردم در تنگنای اقتصادی هستند، سفره مردم کوچک شده است. قبلاً از هر روستا چند نفر تحت پوشش کمیته امداد بودند، الان تمام روستا‌ها تحت پوشش این کمیته قرار گرفته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه روند اداره کشور به خاطر خلاف‌گویی اطرافیان رییس جمهور دچار مشکل شده است. آقای رییسی باید درجه صبر خود را بالا برده و با گزارش‌های منفی برخورد نکند، چون این موضوع سبب شده که گزارش‌های عدم‌پیشرفت را از ایشان مخفی کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.