پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱

امروز قیمت دلار با روند افزایشی آغاز به کار کرد و در کانال ۴۱ هزار تومانی معامله شد. سیگنال‌های بین‌المللی یکی از عوامل آب شدن نرخ دلار است. فعالان بازار معتقدند قصد دولت کاهش نرخ نیست بلکه تثبیت در کانال جدید است.

به گزارش تازه‌نیوز، امروز سیگنال‌های خبری به بازارهای سرمایه، قیمت دلار را در کانال ۴۰ هزار تومانی یک پله بالاتر برد و یخ روزهای گذشته این اسکناس آمریکایی در روزهای پایانی دی‌ماه شکست.

به نقل از تجارت‌نیوز، برخی فعالان بازار محدوده فعلی قیمت دلار را حاصل تلاش‌های بازارساز می‌دانند و معتقدند،‌ هدف نهاد پولی کشور، نگه داشتن قیمت در همین محدود‌ه است.

آلارم اروپایی دلار را گران کرد

امروز بازیگران ارزی بدون در نظر گرفتن حجم معاملات و اخبار داخلی، به سیگنال‌های بین‌المللی توجه بیشتری داشتند و مهمترین آلارم بازار دلار را، تصمیم پارلمان اروپا برای قطعنامه‌های جدید علیه ایران می‌دانند.

به نظر می‌رسد با وجود افزایش محدود قیمت دلار، اما معامله‌گران حرفه‌ای تمایلی به عرضه دلارهایشان ندارند و با افزایش تنش‌های بین‌المللی، تمایل به خرید و حفظ سرمایه بیشتر شده است.

امروز سه‌شنبه ۲۷ دی، دامنه نوسانات دلار و یوروی توافقی در معاملات بازار متشکل ارزی نیز برداشته شد. تحلیلگران بازار معتقدند، با این اقدام از حجم تقاضا‌‌های کاذب موجود در بازار کاسته می‌شود.

با توجه به نوسانات امروز قیمت دلار فعالان بازار معتقدند، در ۲ روز پایانی هفته اتفاق خاصی در بازار رخ نمی‌دهد و دلار در یک بازه محدود، تغییرات قیمتی خود را به ثبت می‌رساند.

امروز قیمت دلار در بازار معاملات تهران با قیمت ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان باز شد و در آخرین معامله نقدی نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۷۲۰ تومان بسته شد. روند معاملات فردایی نیز در همین محدوده با اندکی افزایش روبروست و به کانال ۴۲ هزار تومان ورود نکرده است.

بازارهای موازی نیز روند افزایشی محدودی مانند تهران داشتند. دلار سلیمانیه، با اندکی اختلاف قیمت از تهران‌، با نرخ ۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد و دلار هرات نیز که از معاملات فردایی محروم شده با قیمت ۴۱ هزار و ۵۰ تومان در حال معامله است. درهم امارات امروز به قیمت ۱۱ هزار و ۵۶۰ تومان معامله شد.

خبرهای خوب دلاری در هفته‌های آینده

درباره روند فعلی قیمت دلار و سیاست‌های بازارساز حمید‌رضا جیهانی کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر  در وضعیت بازار دلار، علاوه بر موضوعات اقتصاد رفتاری و بازار سیاه سایر مولفه‌ها نظیر برخی بازیگران ارزی کشورهای خارجی و به عبارتی صرافی‌هایی که در کشورهای خارجی هستند، نقش دارند.

او به موضوع تسویه حساب‌های پایان سال میلادی به عنوان یکی از اثرگذاری‌های مهم در افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: اکثر تسویه‌های دلار کشور از طریق درهم، در امارات در حال انجام است و مشکلاتی در امارات، در پازل ارزی کشور ایجاد شده بود که تا حد زیادی با سفر رییس کل بانک مرکزی کاهش پیدا کرد و اثرات خوبی در بازارها، در هفته‌های آینده خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دیپلماسی ارزی که رییس کل بانک مرکزی در این سفرها اجرا کرد و خبرهایی که از بازیگران ارزی امارات می‌شنویم، اثرگذاری خوبی در هفته‌های آینده بر بازار غیررسمی ارز خواهد داشت.

او در پاسخ به اینکه آیا تاثیر اقدامات نهاد پولی کشور کوتاه‌مدت و مقطعی است یا خیر، می‌گوید: تعریف تاثیر کوتاه‌مدت و بلندمدت را باید در بازار ارز در نظر بگیریم به این معنی که قیمت ارز چه زمانی بالا می‌رود و چه زمانی پایین می‌آید.

این کارشناس بازارهای مالی اضافه می‌کند: همین آثار کوتاه‌مدت بود که قیمت ارز را تا این اندازه دستخوش تغییر کرد و با توجه به مولفه‌های اقتصادی ارزش‌گذاری دلار و ریال، نباید شاهد این مقدار مابه‌التفاوت در کمتر از چند ماه نبایدبودیم.

جیهانی می‌افزاید: ناآرامی‌های اجتماعی چند ماه گذشته، موضوع عدم امنیت داخلی و موضوعات فرار سرمایه، مسائل کوتاه‌مدت و مقطعی بوده که بر دلار اثرگذاری داشت و قاعدتا با دیپلماسی ارزی قابل مدیریت خواهد بود.

او می‌گوید: با بررسی قیمت دلار از منظر تکنیکالی، این اسکناس در کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومان در حال معامله است و خیلی در این محدوده پایدار نیست.

جیهانی عنوان می‌کند: با رفتارهایی که شاهد هستیم اولین حمایت حدود ۳۸ هزار تومان است و محدوده حمایتی پایین‌تر، ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و تصور من این است که باید به منطقه حمایتی برگردد.

او اضافه می‌کند: فعلا به لحاظ بازه زمانی حداقل در چند هفته آینده و کوتاه‌مدت روند صعودی نخواهد داشت. این در حالی است که سقف ۴۴ هزار تومانی محدوده مقاومتی می‌تواند باشد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.