اظهارات ضد ایرانی وزرای خارجه انگلیس و آمریکا/ ایران را پاسخگو می‌‌کنیم

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس بامداد چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک به تکرار ادعاها علیه ایران پرداختند.

به گزارش تازه‌نیوز، وزیران خارجه انگلیس و آمریکا در یک نشست خبری مشترک ادعاهای ضد ایرانی خود را تکرار کردند.

به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس بامداد چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک به تکرار ادعاها علیه ایران پرداختند.

آنتونی بلینکن در این نشست خبری گفت: «ما در محکوم کردن اعدام علیرضا اکبری، شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که اقدامی سیاسی و غیرمنصفانه بود کنار دولت بریتانیا ایستاده‌ایم. این  الگوی دیگری از سوءرفتارهای ایران شامل بازداشت، شکنجه، اعترافات نادرست و اعدام‌های ناعادلانه است.»

چند روز پیش،  رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در پیامی توییتری به اعدام علیرضا اکبری که در ایران به جاسوسی برای سرویس اطلاعات مخفی لندن متهم و مجرم شناخته شده بود واکنش نشان داده بود.

رابرت مالی روز ۲۴ دی‌ماه در توییتر نوشت: «از اعدام علیرضا اکبری،‌ شهروند ایرانی-انگلیسی وحشت کردم. بازداشت‌های ناعادلانه جمهوری اسلامی، اعتراف‌های اجباری، محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌ها با انگیزه‌های سیاسی باید پایان یابد».

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیرضا اکبری به جرم فساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور به اعدام محکوم شده بود.

این مطالب را هم ببینید:

جیمز کلورلی در این نشست خبری ادعاها درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران پهپادهایی را برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده تکرار کرد.

او گفت: «ایران اکنون پا را فراتر گذاشته و پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده که از آنها برای کشتن غیرنظامیان در اوکراین استفاده می‌شود.»

او همچنین در ادامه مدعی شد: «تهدید دیگر برای صلح و امنیت بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران ناشی می‌شود که هیچ‌گاه پیشرفته‌تر از این نبوده است. آمریکا و انگلیس مصمم هستند که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران این ادعاها را رد کرده است.

ایران می‌گوید به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اعدام علیرضا اکبری مدعی شد که این اقدام با انگیزه‌های سیاسی انجام شده است. وی درباره آنچه به ادعای او «مقاصد سیاسی» ایران خوانده شد توضیح بیشتری ارائه نکرد.

کلورلی گفت که انگلیس بلافاصله بعد از این اعدام تحریم‌هایی را علیه اعمال کرد. او گفت: «حکومت ایران از ما، آمریکا و سایر دوستان ما می‌خواهد این تحریم‌ها را برداریم و چیزی که ما می‌گوییم این است که اگر می‌خواهند این تحریم‌ها لغو شوند بایستی رفتارشان را به طور اساسی عوض کنند. متأسفانه هیچ نشانه‌ای از اینکه آنها آماده انجام چنین کاری هستند مشاهده نمی‌کنیم.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «در واکنش به رفتارهای آنها درباره اقدامات بیشتری که ممکن است انجام دهیم گمانه‌زنی انجام نمی‌دهم… ما پاسخمان را به چیزهایی که الان گفتم محدود نمی‌کنیم. هر جا بتوانیم با ایران صحبت می‌کنیم و امیدواریم که آنها در یک مقطع زمانی نه چندان دور به چیزهایی که می‌گوییم گوش می‌دهند.»

پس از این اظهارات وزیر خارجه انگلیس، بلینکن درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین مدعی شد: «در خصوص برجام، ایرانی‌ها چند ماه پیش فرصت بازگشت سریع به توافق را از بین بردند. فرصتی بر روی میز بود که رد کردند؛ فرصتی که توسط همه طرف‌های مشارکت‌کننده شامل اروپایی‌ها، روسیه و چین مورد تأیید قرار گرفته بود.»

وی اضافه کرد: «به همین دلیل برجام چند ماه است که در دستور کار ما نبوده است. تمرکز ما روی این توافق نیست و ما روی اتفاقاتی که در داخل ایران به وقوع می‌پیوندد متمرکزیم.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.