تعیین تکلیف عربستانِ آماده تدارک توسعه انرژی هسته‌ای برای ایران!

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی در حاشیه نشست مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوییس، از ایران خواست تا از برنامه هسته ای خود دست بردارد.

به گزارش تازه‌نیوز، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه (دیروز) در مصاحبه با “هدلی گمبل” از شبکه خبری” سی ان بی سی” آمریکا،  گفت که ایران باید برنامه هسته ای خود را که ناقض توافقات بین المللی است، رها کند.

به نقل از عصرایران، این مقام سعودی گفت:” معتقدم که ایران موظف است از برنامه هسته ای خود دست بردارد. ایران باید مفاد آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای را رعایت کند و اگر این کشور بخواهد عضوی از جامعه بین‌المللی باشد باید به قوانین بین‌المللی و نظم جهانی احترام بگذارد.”

او در ادامه گفت در صورتی که تهران رفتار خود را تغییر دهد، دولت ریاض آماده است تا روابط خود با تهران را بهبود بخشد.

این مطالب را هم ببینید:

الجبیر در همین زمینه افزود:” معتقدیم که اقدامات و سیاست‌های ایران باید تعدیل شود. ما آماده‌ایم از این کشور در جامعه ملت‌ها استقبال کنیم و اگر تهران نیز مایل به چنین کاری باشد، ما آماده ایم به عنوان یک همسایه خوب با آن روابط داشته باشیم.”

الجبیر مدعی شد: کشورها باید به قوانین بین المللی، اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها پایبند باشند و به همسایگان خوب تبدیل شوند.

او در این زمینه ادعا کرد:” مسایلی مانند دخالت در امور داخلی سایر کشورها قابل قبول نیست. ارایه موشک های بالستیک به گروه های تروریستی قابل قبول نیست… ارایه پهپاد به حوثی ها در یمن نیز غیرقابل قبول است.”

گفتنی است سعودی ها در حالی تهران را به دست برداشتن از برنامه هسته ای فرا می خوانند، که خودشان بر اساس گزارش ها، در قالب قراردادهایی با شرکت های خارجی در تدارک توسعه برنامه هسته ای برآمده اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.