اسرائیل و آمریکا حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را چرا شبیه‌سازی کردند؟

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در یک رزمایش مشترک، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی کردند. اما برگزاری این رزمایش در شرایط کنونی چه معنایی داشت؟

به گزارش تازه‌نیوز، از روز گذشته رزمایش نظامی مشترک میان ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در مدیترانه شرقی در حال برگزاری است. این رزمایش که اولین رزمایش مشترک دو کشور در سال جاری میلادی است، طبق گفته سنتکام به منظور نشان دادن تعهد ایالات متحده به امنیت منطقه با وجود مشکلات ناشی از جنگ اوکراین است.

در همین ارتباط: رزمایش مشترک امریکا و اسرائیل همزمان با کاهش احتمال احیای برجام

فرمانده نیرو‌های مرکزی ایالا متحده مستقر در سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرده که «این رزمایش به منظور فرستادن پیامی به تهران به منظور عزم این کشور در حمایت از متحدان در صورت لزوم است.»

جزییات رزمایش آمریکا و اسرائیل در منطقه

برگزاری چنین رزمایشی که در آن ۶۴۰۰ سرباز از ایالات متحده و ۱۱۰۰ سرباز از اسرائیل به همراه ۱۴۰ فروند هواگرد نظامی و بیش از ۶۰ فروند شناور‌های نظامی صورت می‌گیرد، میزبان ناظرانی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز است و اجرای آن و مخصوصا سناریو تعریف‌شده برای هر مرحله از آن، که شامل عملیات‌های هوایی، دریایی، آبی خاکی و عملیات‌های زمینی است، نشان‌دهنده برنامه‌های دو کشور در صورت شروع یک درگیری نظامی است.

رزمایش پیش رو که قرار است با همراهی و نظارات ناظران کشور‌های متحد برگزار شود، تازه‌ترین اقدامی است که به نظر می‌رسد با هدف تشدید محاصره و سطح تنش میان جمهوری اسلامی ایران و همسایگان صورت می‌گیرد.

اقداماتی نظیر تشکیل یگان پهپادی سنتکام در منطقه با هدف تشدید فعالیت‌های پهپادی نیرو‌های آمریکایی برای رصد نظامی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، خرید‌های تسلیحاتی جدید از جمله درخواست نیروی هوایی اسراییل برای در اختیار گرفتن نسل جدید جنگنده‌های آمریکایی و در نهایت درخواست خرید نیروی هوایی اردن برای ۲۴ جنگنده F۱۶ از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که آمریکایی‌ها به منظور تشدید فشار نظامی علیه تهران اجرا کرده است.

شبیه‌سازی حملات هوایی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران

مطابق گزارش رسانه‌های اسراییل، رزمایش جنگ ایران و اسرائیل با هدف شبیه‌سازی حملات متمرکز هوایی و موشکی علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد؛ مسئله‌ای که به خودی خود اهمیت تشدید تدابیر دفاعی فعال به منظور حفاظت از این تاسیسات را در چهارچوب استراتژی دفاعی کشور دو چندان می‌کند.

این مطالب را هم ببینید:

مرکز مطالعات استراتژیک سوریه در یک گزارش جدید، به بررسی نحوه عملکرد نیرو هوایی رژیم صهیونیستی در حمله به اهداف متعلق به جمهوری اسلامی ایران طی سال گذشه کرده است. مطابق این بررسی طی سال گذشتته تعداد حملات و تلفات حملات رژیم صهیونیتی علیه اهداف و نیرو‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران به میزان چشمگیری افزایش داشته است.

مطابق این گزارش طی سال گذشته حملات اسراییل علیه اهداف نظامی در سوریه ۳۲ درصد علیه پایگاه‌های نظامی سوریه و ۴۰ درصد علیه نیرو‌های ایران و ۲۸ درصد نیز علیه مواضع حزب‌الله هدف‌گیری شده بود که نتیجه آن تا پایان سال ۹۰ نفر تلفات به همراه ۱۲۵ نفر زخمی بوده است؛ آماری که رشدی چشمگیر نسبت به نتیجه حملات سال ۲۰۲۱ که طی آن تنها ۳۲ نفر جان باختند داشته است.

به نقل از رویداد۲۴ با توجه به مجموع حوادث سال گذشته و تحرکات آمریکا و اسراییل و مخصوصا کاهش احتمال احیای برجام، با وجود خوش‌بینی‌های اولیه پس از به قدرت رسیدن بایدن در واشنگتن، به نظر می‌رسد واشنگتن و تل‌آویو به منظور تشدید رویارویی با تهران اماده می‌شوند. این مسئله مخصوصا برای واشنگتن به دلیل درگیر شدن ایران در بحران امنیتی اروپا اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که افزایش درگیری ایران در این بحران کفه ترازو را به نفع مسکو سنگین‌تر می‌کند در حالی که در صورت عدم موفقیت در کنترل برنامه هسته‌ای نظامی ادعایی جمهوری اسلامی ایران به مرور توان فشار به مسکو به منظور کنترل کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جانب غرب کاهش خواهد یافت.

به نظر می‌رسد که مقامات دفاعی غربی در حال چینش ارائه‌ای از اقدامات دفاعی به منظور تشدید فشار و مهار قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای مخصوصا در حاشیه خلیج فارس هستند؛ مسئله‌ای که می‌تواند آینده امنیت انرژی اروپا را با خطر جدی مواجه کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.