عربستان درخواست باراک اوباما درباره ایران را نپذیرفت؛ ایران هیچ ارتباطی با جهان عرب ندارد

آن طور که آمریکایی ها پیشنهاد کردند، اگر عربستان می خواست جهان عرب را با ایران تقسیم کند، قطعا نیمی از اعراب امروز به جای زبان عربی، به زبان فارسی صحبت می کردند.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه دولتی عکاظ عربستان نوشت: «یکی از مهمترین پرونده های مورد اختلاف بین عربستان سعودی و باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا، ایران بود و از زمان به قدرت رسیدن در فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی، از ریاض خواست نفوذ در جهان عرب را با ایران تقسیم کند در حالی که دیدگاه عربستان همواره این بوده که ایران هیچ ارتباطی با جهان عرب ندارد و بخشی از آن نیست».

به نقل از شفقنا، محمد الساعد تحلیلگر سعودی در مقاله ای تحت عنوان «عقیده عربستان در یمن» نوشته است: «اگر ریاض آن کار را می کرد قطعا رضایت آمریکا را به دست می آورد اما «عربستان سعودی» در آن زمان آن کشور عربی اصیل نبود که جهان از زمان تأسیسش به عنوان «سپر اعراب و دژ مستحکم آنها» می‌شناخت؛ چرا که مسئولیت تاریخی و دینی آن به عنوان نگهبان حرمین شریفین، مهد زبان عربی و خاستگاه اولیه نشر رسالت محمدی، ایجاب می کند که مواضع پان عربی خود را نسبت به اعراب و کشورها و منافعش داشته باشد».

نوسنده در ادامه نوشت: «آن طور که آمریکایی ها پیشنهاد کردند، اگر عربستان می خواست جهان عرب را با ایران تقسیم کند، قطعا نیمی از اعراب امروز به جای زبان عربی، به زبان فارسی صحبت می کردنداما سعودی های مستقل همواره دست برداشتن از اصالت خود را رد کرده اند».

این مطالب را هم ببینید:

وی در ادامه با ادعای اینکه تصمیم عربستان برای دخالت در یمن برای حمایت از دولت مستعفی- به زعم وی- «مشروع»، شجاعانه و سریع بود، همچنین آورد: «امروز یمنی هایی هستند که درباره توافقات و تفاهماتی صحبت می کنند که ممکن است بین حوثی ها و سعودی ها به ضرر یمن رخ دهد اما آیا این عاقلانه است؟ سعودی ها به یمن به عنوان یک بلوک یکپارچه با اقلیت های متعدد نگاه می کنند و زمانی که این اقلیت ها با هم به توافق برسند و آشتی کنند، این نقشه راه پایان جنگ داخلی و تاسیس دوباره یمن خواهد بود با این حال این بخشی از تبلیغات «دشمنان» عربستان به هدف تضعیف اعتماد یمنی ها به عربستان است».

الساعد نوشته است: «چگونه برخی فکر می کنند عربستان می تواند به سادگی یمن را برای ایران رها کند در حالی که تقسیم منطقه با ایران را زیر نظر آمریکا رد کرده است؟ موضع همیشگی ریاض این است که هرگز از یمن دست نمی کشد و آن را به حال جنگ و درگیری و فقر رها نخواهد کرد».

تحلیلگر سعودی در پایان نیز آورده است: «عقیده سعودی در یمن از زمان تاسیس دو کشور این است که عربستان هرگز از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی، یمن را رها نمی کند و دهه هاست که این کار را انجام می دهد».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.